Nestlé zet vanaf begin 2020 het Nutri-Score label op hun producten in vijf Europese landen. In totaal zullen 5000 producten het onafhankelijke voedselkeuzelogo gaan voeren, waaraan te zien is hoe gezond een product is.

In Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland zal Nestlé vanaf volgend jaar de Nutri-Score op hun producten zetten, waaronder merken als garden Gourmet, Nesquick, Nescafé, Maggi en Kitkat. Het bedrijf uitte afgelopen juni al hun steun voor het van oorsprong Franse systeem. ‘Onze ambitie is om in elke productcategorie een van de gezondste opties te kunnen bieden,’ zegt Marco Settembri, hoofd Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika.

Nutri-score in Nederland

Nutri-Score kent op basis van een algoritme een kleur- en lettercode toe. Hierbij worden zowel slechte eigenschappen (zoals suiker, zout, verzadigd vet) als goede eigenschappen (zoals eiwitten, vezels, fruit, groente, noten) meegewogen. In Nederland wordt het systeem onder meer gesteund door de Consumentenbond, Foodwatch, de supermarktbranche (CBL) en HAK. Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft inmiddels aangegeven dat Nutri-Score ook hier het officiële voedselkeuzelogo wordt, al is wettelijke invoering nog uitgesteld. In Nederland voert Nestlé het logo vooralsnog niet in.

Altijd op de hoogte blijven?