Nieuwe criteria voor voedingskeuzelogo Nutri-Score

nutriscore-1

De criteria voor het voedingslabel Nutri-Score wordt aangepast. Tegen het einde van dit jaar krijgt het systeem een update.

De Nutri-Score, een voedingskeuzelogo voor supermarkten dat bedoeld is om consumenten in een oogopslag te laten zien hoe gezond een product is, ontvangt al enige tijd kritiek van voedingsdeskundigen en voedselproducenten. Het logo zou niet altijd in lijn liggen met de algemene voedingsrichtlijnen. Daarom werkte het wetenschappelijk comité achter Nutri-Score aan adviezen voor een update van de rekenmethodiek. Die adviezen zijn er nu en de zeven landen die het systeem gebruiken (Frankrijk, Nederland, België, Duitsland, Zwitserland, Spanje en Luxemburg) gaan het label aanpassen.

Puntensysteem

De Nutri-Score is een puntensysteem voor voedingsproducten, waarbij producten in de categorieën A tot en met E worden ingedeeld. Daarbij zijn de calorieën, verzadigde vetzuren en de hoeveelheid zout en suiker de voornaamste parameters. Het wetenschappelijk comité raadt aan om de scores voor de A- en B-quoteringen strenger te maken, waardoor minder (ongezondere) producten het A-label krijgen.

Suikers en zout

Ook wordt in het nieuwe algoritme strenger berekend op suikers en zout. Hierdoor scoren bijvoorbeeld ongezoete zuivelproducten voortaan een stuk beter dan zuivelproducten met suiker. Daarnaast worden vet-, suiker- en zoutgehalten nauwkeuriger afgewogen tegen andere elementen als vezels, vitaminen en mineralen. In het nieuwe systeem worden ook vijf productcategorieën aangepast. Noten en zaden vallen niet langer onder fruit en groenten maar onder vetten en oliën. Ook komt er een onderscheid tussen rood vlees en gevogelte.

De update van Nutri-Score moet tegen het einde van het jaar klaar zijn. Dan wordt er nog een aanpassingsperiode voorzien voor de voedingssector om de labels op de verpakkingen aan de passen.

Bron: De Standaard

Geen nieuws van Voeding Nu meer missen? Abonneer je op de nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Klanten van Picnic eten steeds gevarieerder en bestellen veel groente

Klanten van Picnic eten steeds gevarieerder en bestellen veel groente

Klanten van online supermarkt Picnic bestelden afgelopen jaar steeds vaker buitenlandse producten zoals mozzarella, mini Turkse pizza’s en knoflooksaus. Wel blijft de top drie van meest verkochte producten in 2022 hetzelfde als die van het voorgaande jaar.

Vlees of vleesvervangers: wat zegt de Nutri-Score?

Vlees of vleesvervangers: wat zegt de Nutri-Score?

Vleesvervangers worden aangeprezen als beter voor het milieu, maar ook als gezonder. Wat zegt de Nutri-Score daar eigenlijk over?

Weinig verbetering op de Superlijst Gezondheid 2022

Weinig verbetering op de Superlijst Gezondheid 2022

Ongezonde producten voeren nog altijd de boventoon in de aanbiedingen, het assortiment en de inrichting van supermarkten. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde Superlijst Gezondheid 2022. Supermarkten beloofden in het Nationaal Preventieakkoord (2018) consumenten te stimuleren gezonder te eten en te drinken.