'Nieuwe etiket wordt 25 procent groter'

23 mei 2012

ROSMALEN - Het nieuwe etiket op voedingsmiddelen zal gemiddeld 25 procent meer ruimte in beslag nemen dan het huidige etiket. Bovendien is, vóór 13 december 2014, een aanpassing van zeker 95 procent van de etiketten vereist.

Dat bleek tijdens de lezing Innovatiekansen met nieuwe etiketteringswetgeving die Syntens, Précon Food Management en GetPact tijdens de Foodtech.

Ellis van Diermen van Précon ging in op de veranderingen die verordening (EU) Nr. 1169/2011 met zich meebrengt. Het belangrijkste is de lettergrootte (x-hoogte) die over anderhalf jaar 1,2 millimeter moet zijn. Ook komt er meer tekst op het etiket om zaken te verduidelijken voor de consument.

Zo moet er bij vlees bijvoorbeeld onder meer op staan dat het ontdooid is (als dit het geval is), of het toegevoegde eiwitten en/of water bevat, of het samengestelde stukken vlees bevat en (als het ooit is ingevroren) de datum van invriezen.

'Eng' etiket

"Dan komt de consument soms tot 'rare ontdekkingen'", vervolgde Dick Bais van GetPact. "Zo kan het voorkomen dat de consument  verse filet americain koopt en vervolgens op het etiket leest dat het bijvoorbeeld 3 jaar geleden is ingevroren. Daar is niets mis mee, maar het ziet er voor de klant toch 'eng' uit."

Van Diermen sprak verder over het vermelden van allergenen. "Dit moet 'in typografie benadrukt worden', bijvoorbeeld vet of onderstreept. Bais liet zien dat veel teksten in cursief niet echt opvallen in de tekst van een etiket. "Veel onderstreepte informatie springt er juist weer te veel uit en dat ziet er voor de consument dan weer 'eng' uit."

2-kleurenetiket

"Als je de consument toch wilt informeren", vervolgde hij, "kun je de allergenen ook in een andere kleur weergeven. Maar dan moet je weer overgegaan op een 2-kleurenetiket."

"Ook moeten voor december 2014 de brongegevens van grondstoffen bij leveranciers en producenten worden aangevraagd", zei Van Diermen, "bijvoorbeeld voor het uitsplitsen van plantaardige oliën." En daarnaast stelde ze dat de eigen inkopers geïnformeerd moeten worden dat ze niet meer steeds andere bronnen voor de oliën gebruiken.

'Moet nog veel gebeuren'

"13 December 2014 lijkt nog ver weg, maar er moet tot die tijd nog veel gebeuren", zei Van Diermen. Précon en GetPact stelden tijdens de lezing de bedrijven in het traject ernaartoe te kunnen helpen.

Een verslag van de lezing is te lezen in EVMI 5 van 22 juni.

Lees ook:

‘Kansen bij nieuwe regels etikettering' (3 mei 2012)

Altijd op de hoogte blijven?