Nieuwe methode voor meten eco-impact van producten
De Franse startup YuKan lanceert een nieuwe methode om de eco-impact van producten te meten. Het bedrijf noemt de maat waarin het de milieubelasting van een product uitdrukt Product Environmental Footprint (PEF). De PEF Guide kwantificeert de gehele levenscyclus van producten (van de winning van grondstoffen tot het moment dat producten worden weggegooid), schrijft DuurzaamBedrijfsleven.
Bij beoordelingen van de milieu-impact van consumptiegoederen staat nu vaak de CO2-impact centraal. Die blijkt slechts een derde van de daadwerkelijke impact weer te geven. Het meenemen van de hele productieketen is cruciaal om tot de juiste impact te komen, aldus YuKan. YuKan werkt met 13 factoren, zoals waterverbruik, klimaatverandering, verzuring en ozonlaagvernietiging. Na vijf jaar testen is het platform voor zowel consumenten als bedrijven beschikbaar.
Bron: Foodlog
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
HelloFresh stelt nieuwe doelstellingen voor emissiereductie
HelloFresh presenteert in het duurzaamheidsrapport over 2022 nieuwe doelstellingen op het gebied van CO2-uitstoot en voedselverspilling. Eind 2025 moeten de productiefaciliteiten voor maaltijdboxen met 66% per euro omzet verminderd zijn, ten opzichte van het basisniveau in 2019. HelloFresh presenteert in het duurzaamheidsrapport over 2022 nieuwe doelstellingen...
Minimalisatie en optimalisatie tijdens Packaging Innovations 2023
De ontwikkelingen in de wetgeving over het terugdringen van wegwerpplastics en verpakking volgen zich in een rap tempo. Op 5 en 6 april 2023 staan (verpakkings)experts die inspelen op deze nieuwe ontwikkelingen op het podium tijdens Packaging Innovations in de Brabanthallen.
Kipster en Lidl willen Nederlandse landbouw verduurzamen
Kipster en Lidl vieren het eerste lustrum. De boer en supermarkt zetten in op verduurzaming Nederlandse landbouw met meer dierenwelzijn, minder uitstoot en radicale transparantie. Ze zetten verschillende stappen op dit gebied, zoals de eerste Pigster boerderij, de nieuwe Kipsterfarm, 24/7 transparantie en hanenvlees.