Nieuwe methode voor meten eco-impact van producten
De Franse startup YuKan lanceert een nieuwe methode om de eco-impact van producten te meten. Het bedrijf noemt de maat waarin het de milieubelasting van een product uitdrukt Product Environmental Footprint (PEF). De PEF Guide kwantificeert de gehele levenscyclus van producten (van de winning van grondstoffen tot het moment dat producten worden weggegooid), schrijft DuurzaamBedrijfsleven.
Bij beoordelingen van de milieu-impact van consumptiegoederen staat nu vaak de CO2-impact centraal. Die blijkt slechts een derde van de daadwerkelijke impact weer te geven. Het meenemen van de hele productieketen is cruciaal om tot de juiste impact te komen, aldus YuKan. YuKan werkt met 13 factoren, zoals waterverbruik, klimaatverandering, verzuring en ozonlaagvernietiging. Na vijf jaar testen is het platform voor zowel consumenten als bedrijven beschikbaar.
Bron: Foodlog
Meer over
Lees ook
Broers zetten zout water om naar drinkwater
Broers Tammo en Jort Wildschut lanceren het merk Sea Water. Hiervoor zetten ze lokaal zeewater om naar drinkwater. Hiermee willen ze bewustzijn creëren voor de wereldwijde waterschaarste en consumenten stimuleren om lokaal water te drinken.
Meatable presenteert worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees
Meatable produceert varkens- en rundvlees op basis van één dierlijke cel. 20 juli presenteerde de kweekvleesproducent de eerste beelden van een worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees. Meatable verwacht dit product in 2025 op de markt te kunnen brengen.
Nieuwe operationeel directeur Plastic Pact NL
Plastic Pact NL heeft een nieuwe operationeel directeur. Sinds 1 juli vervult Carlijn Röell deze rol. Samen met de aangesloten bedrijven en organisaties gaat zij zich inzetten voor het sluiten van de kringloop van plastic verpakkingen en eenmalige plastic producten in Nederland.