Nog meer sinaasappelschillen gered

sinaasappel

Beeld: Pixabay

Het Fair Trade-zeepmerk Seepje verwerkt sinaasappelschillen tot etherische olie en gebruikt deze in hun nieuwe handzeep met sinaasappelgeur. Het product ligt in het verlengde van het twee jaar geleden gelanceerde sinaasappelwasmiddel. seepje Seepje ontvangt de schillen van Albert Heijn, waar ze overblijven nadat klanten zelf versgeperste sinaasappelsap maken. Binnen twee dagen haalt het bedrijf etherische olie uit de schillen om er vervolgens handzeep van te maken, die ten slotte weer verkocht wordt bij Albert Heijn. Het schillenafval dat na het onttrekken van de olie alsnog overblijft wordt elders verwerkt tot biobrandstof. 

Begin december maakte Seepje daarnaast bekend 1 miljoen euro te hebben opgehaald bij DOEN Participaties en Fair Capitcal Partners Impact Investering. Met de investering verdubbelt het bedrijf het aantal Europese verkooppunten naar 4500. De Duitse drogisterijketen DM geeft de grootste boost met 2000 winkels en in België is het merk verkrijgbaar bij de buurtsupers van OKay.

Lees ook
Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Deze week is de laatste ‘Back to School’ actieweek van Nestlé en het Rode Kruis. Koop je een product van Nestlé bij Albert Heijn, dan doneert het bedrijf 10 cent aan het Rode Kruis. Het bedrag wordt omgezet in boodschappenkaarten die de stichting onder kwetsbare gezinnen verdeelt.

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.

Reststromen als grondstof voor diervoerders

Reststromen als grondstof voor diervoerders

Het Nederlandse familiebedrijf Nijssen company zet zich in tegen voedselverspilling. Het bedrijf maakt van reststromen levensmiddelenindustrie, horeca en retail voer voor varkens en kippen, ‘Food-for-Feed-for-Food’. Ook is het bedrijf stakeholder van de Stichting Samen tegen Voedselverspilling.