Nominaties Gouden Windei 2019

De jaarlijkse publieksverkiezing van Foodwatch voor het meest misleidende voedingsproduct 2019 is weer begonnen. Acht genomineerde maken kans op Het Gouden Windei 2019.

Foodwatch ziet de jaarlijkse verkiezing als een manier om misleidende reclames van handige marketeers te stoppen. “In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument lachen om de doorgeprikte marketingleugens van de genomineerden", aldus Foodwatch. Het gevolg hiervan is dat genomineerden wellicht hun product aanpassen. In 2017 pasten zes van de zeven kandidaten hun product aan. Alleen Jumbo, die won met het ‘Goudeerlijk’ maisbrood liet het product zoals het was: zonder maismeel.

In Nederland is het officieel verboden om in reclame te misleiden, maar het is niet altijd duidelijk waar de grens ligt. Aan de hand van eigen onderzoek en klachten selecteert Foodwatch jaarlijks de kandidaten die in aanmerking komen voor de prijs voor de meest misleidende reclame.  Consumenten kunnen de komende weken hun stem uitbrengen op de stempagina.

De acht genomineerde van 2019 zijn: Albert Heijn Bieten geitenkaasspread, Kellogg’s Coco pops reep, Lipton Matcha ice tea, Bongo pindakaas, AH seizoensgroente, De Kleine Keuken Chocopasta, Damhert Woudvruchten en CanO bronwater in blik.

Lees ook
Diëtisten worden beïnvloed door voedselindustrie, zegt Foodwatch

Diëtisten worden beïnvloed door voedselindustrie, zegt Foodwatch

Diëtisten worden beïnvloed door de ongezonde voedingsindustrie, zo concluderen Foodwatch en het consumentenprogramma Radar. Aanleiding zijn de door de industrie georganiseerde en gefinancierde congressen en symposia waarvoor diëtisten ‘studiepunten’ krijgen als ze die bezoeken. De banden tussen de industrie en de diëtistenvereniging...

Mars, Mora, Remia en Haribo gaan E171 uitfaseren

Mars, Mora, Remia en Haribo gaan E171 uitfaseren

Verschillende fabrikanten, waaronder Mars, Mora, Remia en Haribo, zijn van plan E171 zo snel mogelijk uit te faseren. Dat blijkt uit emails die de betreffende bedrijven aan Foodwatch stuurden in reactie op diens verzoek te stoppen met het gebruik van het e-nummer. E171, ook wel titaniumdioxide, ligt al enige tijd onder vuur vanwege mogelijke gezondheidseffecten. Een...

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Volkorenclaims op verpakkingen misleidend, oordeelt RCC

Producten met witte bloem erin op de verpakking ‘volkoren’ noemen, is misleidend. Dat oordeelde de Reclame Code Commissie vorige week. Onder meer Albert Heijn, Bolletje en Jumbo zouden hun klanten op deze manier misleiden.