Nominaties Gouden Windei 2019

De jaarlijkse publieksverkiezing van Foodwatch voor het meest misleidende voedingsproduct 2019 is weer begonnen. Acht genomineerde maken kans op Het Gouden Windei 2019.

Foodwatch ziet de jaarlijkse verkiezing als een manier om misleidende reclames van handige marketeers te stoppen. “In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument lachen om de doorgeprikte marketingleugens van de genomineerden", aldus Foodwatch. Het gevolg hiervan is dat genomineerden wellicht hun product aanpassen. In 2017 pasten zes van de zeven kandidaten hun product aan. Alleen Jumbo, die won met het ‘Goudeerlijk’ maisbrood liet het product zoals het was: zonder maismeel.

In Nederland is het officieel verboden om in reclame te misleiden, maar het is niet altijd duidelijk waar de grens ligt. Aan de hand van eigen onderzoek en klachten selecteert Foodwatch jaarlijks de kandidaten die in aanmerking komen voor de prijs voor de meest misleidende reclame.  Consumenten kunnen de komende weken hun stem uitbrengen op de stempagina.

De acht genomineerde van 2019 zijn: Albert Heijn Bieten geitenkaasspread, Kellogg’s Coco pops reep, Lipton Matcha ice tea, Bongo pindakaas, AH seizoensgroente, De Kleine Keuken Chocopasta, Damhert Woudvruchten en CanO bronwater in blik.

Lees ook
Rozijnen in Nederlandse supermarkten vervuild met pesticiden

Rozijnen in Nederlandse supermarkten vervuild met pesticiden

Uit nieuw onderzoek van voedselwaakhond Foodwatch is gebleken dat rozijnen nog zwaarder besmet zijn met pesticiden dan eerdere jaren. Er zijn zelfs sporen van illegale middelen gevonden.

Dirk, Jumbo en Kellogg’s kanshebbers voor Gouden Windei

Dirk, Jumbo en Kellogg’s kanshebbers voor Gouden Windei

Voedselwaakhond foodwatch maakt de genomineerden voor het Gouden Windei bekend: de prijs voor het meest misleidende voedselproduct van het jaar. Jumbo Ice Tea Feel Immune, Inner Beauty en Good Energy, Pure Ambacht Ambachtelijke salade oma's aardappel-scharrelei van DIRK/Dekamarkt, en Kellogg’s All-Bran Fruit’n Fibre zijn de kanshebbers.

Foodwatch: Onvoldoende bescherming tegen negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen

Foodwatch: Onvoldoende bescherming tegen negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen

Consumenten in Nederland worden onvoldoende beschermd tegen de negatieve invloed van reclames voor voedingsmiddelen, zegt voedselwaakhond Foodwatch. De organisatie presenteert hierover een nieuw rapport dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia. In het rapport ‘Regulering van reclame voor voedingsmiddelen’ trekt Foodwatch de conclusie dat door...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren