Nominaties Gouden Windei 2019

De jaarlijkse publieksverkiezing van Foodwatch voor het meest misleidende voedingsproduct 2019 is weer begonnen. Acht genomineerde maken kans op Het Gouden Windei 2019.

Foodwatch ziet de jaarlijkse verkiezing als een manier om misleidende reclames van handige marketeers te stoppen. “In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument lachen om de doorgeprikte marketingleugens van de genomineerden", aldus Foodwatch. Het gevolg hiervan is dat genomineerden wellicht hun product aanpassen. In 2017 pasten zes van de zeven kandidaten hun product aan. Alleen Jumbo, die won met het ‘Goudeerlijk’ maisbrood liet het product zoals het was: zonder maismeel.

In Nederland is het officieel verboden om in reclame te misleiden, maar het is niet altijd duidelijk waar de grens ligt. Aan de hand van eigen onderzoek en klachten selecteert Foodwatch jaarlijks de kandidaten die in aanmerking komen voor de prijs voor de meest misleidende reclame.  Consumenten kunnen de komende weken hun stem uitbrengen op de stempagina.

De acht genomineerde van 2019 zijn: Albert Heijn Bieten geitenkaasspread, Kellogg’s Coco pops reep, Lipton Matcha ice tea, Bongo pindakaas, AH seizoensgroente, De Kleine Keuken Chocopasta, Damhert Woudvruchten en CanO bronwater in blik.

Lees ook
Foodwatch dient klacht in tegen McDonald’s

Foodwatch dient klacht in tegen McDonald’s

Voedselwaakhond Foodwatch stelt dat McDonald’s de regels heeft gebroken wat betreft kindermarketing en dient daarom bij de Reclame Code Commissie (RCC) een klacht in tegen de fastfoodketen.

Foodwatch over transparantie hoogleraren: ‘WUR komt belofte niet na’

Foodwatch over transparantie hoogleraren: ‘WUR komt belofte niet na’

Een derde van de bijzonder hoogleraren voeding van Wageningen University & Research (WUR) is nog steeds niet transparant over diens werkzaamheden buiten de universiteit. Dat constateert voedselwaakhond foodwatch een half jaar na hun eerste rapport over de kwestie.

Foodwatch lanceert campagnepetitie tegen het kooien van landbouwdieren

Foodwatch lanceert campagnepetitie tegen het kooien van landbouwdieren

Consumentenorganisatie en voedselwaakhond foodwatch roept de Europese Commissie op een einde te maken aan het kooien van alle landbouwdieren in Europa en ervoor te zorgen dat het EU-handelsbeleid dit verbod ondersteunt.