Nominaties Gouden Windei 2019

De jaarlijkse publieksverkiezing van Foodwatch voor het meest misleidende voedingsproduct 2019 is weer begonnen. Acht genomineerde maken kans op Het Gouden Windei 2019.

Foodwatch ziet de jaarlijkse verkiezing als een manier om misleidende reclames van handige marketeers te stoppen. “In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument lachen om de doorgeprikte marketingleugens van de genomineerden", aldus Foodwatch. Het gevolg hiervan is dat genomineerden wellicht hun product aanpassen. In 2017 pasten zes van de zeven kandidaten hun product aan. Alleen Jumbo, die won met het ‘Goudeerlijk’ maisbrood liet het product zoals het was: zonder maismeel.

In Nederland is het officieel verboden om in reclame te misleiden, maar het is niet altijd duidelijk waar de grens ligt. Aan de hand van eigen onderzoek en klachten selecteert Foodwatch jaarlijks de kandidaten die in aanmerking komen voor de prijs voor de meest misleidende reclame.  Consumenten kunnen de komende weken hun stem uitbrengen op de stempagina.

De acht genomineerde van 2019 zijn: Albert Heijn Bieten geitenkaasspread, Kellogg’s Coco pops reep, Lipton Matcha ice tea, Bongo pindakaas, AH seizoensgroente, De Kleine Keuken Chocopasta, Damhert Woudvruchten en CanO bronwater in blik.

Lees ook
Foodwatch spant rechtszaak aan tegen de Staat over separatorvlees

Foodwatch spant rechtszaak aan tegen de Staat over separatorvlees

Voedselwaakhond foodwatch start een rechtszaak tegen de Nederlandse Staat omtrent separatorvlees, ook wel “pink slime” genoemd. Volgens foodwatch maakt de Staat niet duidelijk in welke producten separatorvlees zit, breekt de Staat de Europese wet en heeft de NVWA geen mensen en middelen om toezicht te houden en in te grijpen als er iets grondig misgaat.

Foodwatch haalt Knorr bouillonblokjes uit de schappen wegens giftige minerale olie

Foodwatch haalt Knorr bouillonblokjes uit de schappen wegens giftige minerale olie

Voedselwaakhond foodwatch heeft in verschillende Europese supermarkten de schappen van Knorr bouillonblokjes leeggehaald om consumenten te beschermen tegen gevaarlijke minerale oliën. Foodwatch beschuldigt fabrikant Unilever ervan de producten te blijven verkopen ondanks dat laboratoriumtests een verontreiniging met zogenaamde aromatische minerale oliën...

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

‘Groentesnoepjes’ van Nicolette van Dam verkozen tot meest misleidende product van 2021

Yummy Veggie Candy van Let’s is door de Nederlandse consument gekozen als meest misleidende product van 2021. Daarmee wint het de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing van voedselwaakhond foodwatch.