Nominaties Gouden Windei 2019

De jaarlijkse publieksverkiezing van Foodwatch voor het meest misleidende voedingsproduct 2019 is weer begonnen. Acht genomineerde maken kans op Het Gouden Windei 2019.

Foodwatch ziet de jaarlijkse verkiezing als een manier om misleidende reclames van handige marketeers te stoppen. “In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument lachen om de doorgeprikte marketingleugens van de genomineerden", aldus Foodwatch. Het gevolg hiervan is dat genomineerden wellicht hun product aanpassen. In 2017 pasten zes van de zeven kandidaten hun product aan. Alleen Jumbo, die won met het ‘Goudeerlijk’ maisbrood liet het product zoals het was: zonder maismeel.

In Nederland is het officieel verboden om in reclame te misleiden, maar het is niet altijd duidelijk waar de grens ligt. Aan de hand van eigen onderzoek en klachten selecteert Foodwatch jaarlijks de kandidaten die in aanmerking komen voor de prijs voor de meest misleidende reclame.  Consumenten kunnen de komende weken hun stem uitbrengen op de stempagina.

De acht genomineerde van 2019 zijn: Albert Heijn Bieten geitenkaasspread, Kellogg’s Coco pops reep, Lipton Matcha ice tea, Bongo pindakaas, AH seizoensgroente, De Kleine Keuken Chocopasta, Damhert Woudvruchten en CanO bronwater in blik.

Lees ook
Nestlé kiest voor Nutri-Score

Nestlé kiest voor Nutri-Score

Voedingsmiddelenconcern Nestlé zet nog dit jaar het voedselkeuzelogo Nutri-Score op alle voedselproducten die het in Europa op de markt brengt. Dat meldt de multinational vandaag in een persbericht. De uitrol van het in opdracht van de Franse regering ontwikkelde voedselkeuzelogo Nutri-Score zal beginnen in landen die de Nutri-Score...

'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

'Vanille' wordt 'vanillesmaak'

Alle grote producenten, waaronder Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi, Arla, Superunie, Plus, Zuivelhoeve, Dirk en Dekamarkt, gaan hun vanilleproducten aanpassen naar aanleiding van de klachtenprocedure die Foodwatch vorige maand won tegen FrieslandCampina over vanillevla zonder vanille. Dat maakt foodwatch bekend.In de door Foodwatch tegen FrieslandCampina...

Coca-Cola brengt energiedrank op de markt

Coca-Cola brengt energiedrank op de markt

Vanaf eind april worden er twee nieuwe Coca-Cola producten toegevoegd aan het assortiment: Coca-Cola Energy en Coca-Cola Energy no sugar. Met deze cafeïne-bommetjes speelt The Coca-Cola Company in op de groeiende consumentenvraag naar energiedranken. Het nieuwe drankje van Coca-Cola bevat cafeïne van natuurlijke oorsprong, guarana-extract,...