Nominaties Gouden Windei 2019

De jaarlijkse publieksverkiezing van Foodwatch voor het meest misleidende voedingsproduct 2019 is weer begonnen. Acht genomineerde maken kans op Het Gouden Windei 2019.

Foodwatch ziet de jaarlijkse verkiezing als een manier om misleidende reclames van handige marketeers te stoppen. “In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument lachen om de doorgeprikte marketingleugens van de genomineerden", aldus Foodwatch. Het gevolg hiervan is dat genomineerden wellicht hun product aanpassen. In 2017 pasten zes van de zeven kandidaten hun product aan. Alleen Jumbo, die won met het ‘Goudeerlijk’ maisbrood liet het product zoals het was: zonder maismeel.

In Nederland is het officieel verboden om in reclame te misleiden, maar het is niet altijd duidelijk waar de grens ligt. Aan de hand van eigen onderzoek en klachten selecteert Foodwatch jaarlijks de kandidaten die in aanmerking komen voor de prijs voor de meest misleidende reclame.  Consumenten kunnen de komende weken hun stem uitbrengen op de stempagina.

De acht genomineerde van 2019 zijn: Albert Heijn Bieten geitenkaasspread, Kellogg’s Coco pops reep, Lipton Matcha ice tea, Bongo pindakaas, AH seizoensgroente, De Kleine Keuken Chocopasta, Damhert Woudvruchten en CanO bronwater in blik.

Lees ook
EU ziet af van versoepeling kwiknorm

EU ziet af van versoepeling kwiknorm

De Europese Commissie heeft een plan om de toegestane hoeveelheid kwik in vis te verhogen voorlopig ingetrokken. Dat blijkt uit een rapport van een eerdere vergadering dat de Commissie vorige maand publiceerde. Eerder werd een voorstel ingediend om de toegestane limiet te versoepelen, omdat roofvissen in de praktijk de norm vaak overschrijden. Consumenten...

Het preventieakkoord: reacties uit de branche

Het preventieakkoord: reacties uit de branche

Het Nationaal Preventieakkoord dat vorige week door staatssecretaris Paul Blokhuis werd gepresenteerd, moet Nederlanders gezonder maken. Blokhuis schiep hoge verwachtingen over zijn akkoord, maar de reacties zijn, zoals altijd, verdeeld. Een overzicht van de reacties uit de branche. Foodlog RIVM De doelen voor de aanpak van alcoholmisbruik en overgewicht...

Supermarkten: overheid moet nieuw voedselkeuzelogo kiezen

Supermarkten: overheid moet nieuw voedselkeuzelogo kiezen

Twee jaar na het afschaffen van het Vinkje door oud-minister Edith Schippers (VVD) van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) pleit de branchevereniging van supermarkten voor het eerst hardop in de media voor een nieuw voedselkeuze-logo. Na het Vinkje is iets nieuws nodig dat het consumenten makkelijk moet maken om gezonder te eten. Dick Veerman -...