Nominaties voor Liegebeest van het jaar bekend

Wakker Dier

Wakker Dier maakte 13 augustus de nominaties bekend voor de verkiezing Liegebeest van het jaar 2018. Albert Heijn, Jumbo, Campina, de Rabobank en ECOstyle hebben de twijfelachtige eer om genomineerd te zijn. Wakker Dier haalde Albert Heijn een dag later van de nominatielijst.

Liegebeest van het jaar 2018

Met de Liegebeestverkiezingen wil Wakker Dier de aandacht vestigen op merken en bedrijven die in hun ogen consumenten misleiden over het dierenwelzijn. Vorig jaar kende Wakker Dier de titel toe aan Albert Heijn voor de serranoham. Consumenten kunnen tot 2 september 2018 hun stem uitbrengen op de website van Wakker Dier.

Jumbo

Ook supermarktketen Jumbo is genomineerd vanwege de levende kreeften in de Foodmarktvestigingen. "De supermarktketen adviseert om die kreeft een half uur in het vriesvak te leggen voordat deze levend wordt gekookt. Ze houdt haar klanten voor dat de kreeft hierdoor wordt verdoofd. Maar invriezen is geen bewezen verdovingsmethode" stelt Wakker Dier.

Campina

Campina dankt de nominatie aan de zuivelpakken waarop staat dat de melkkoeien op een verantwoorde manier zo oud mogelijk worden. Volgens Wakker Dier gaan deze koeien meestal voor hun zesde verjaardag al naar de slacht vanwege gezondheidsproblemen.

Rabobank

De Rabobank is genomineerd vanwege hun verduurzamingscampagne met bijbehorende tv-spot. Wakker Dier: “Hierin pretendeert de bank dat ze de voedingssector wil verduurzamen. In werkelijkheid heeft de bank tussen 2012-2017 voor miljarden euro’s in onder andere megastallen geïnvesteerd.”

ECOstyle

Wakker Dier nomineerde diervoedingsmerk ECOstyle vanwege de naam. Wakker Dier vindt dat deze naam suggereert dat het om biologische dierenvoeding gaat, terwijl het gemaakt wordt van industrievlees. De kruiden zijn volgens ECOstyle wel biologisch.

Albert Heijn

In eerste instantie was Albert Heijn genomineerd voor de premium eend. Volgens Wakker Dier 'blufte' de supermarkt over de goede leefomstandigheden van de eend. Wakker Dier claimt dat het eendenvlees afkomstig is van doorgefokte Franse plofeenden, die met dertien soortgenoten op een vierkante meter leven, niet buiten komen en geen zwemwater krijgen. 14 augustus bracht Wakker Dier het nieuws naar buiten dat de supermarkt de verpakking aan gaat passen en daarom niet langer genomineerd is.

Lees ook
Dirk, Jumbo en Kellogg’s kanshebbers voor Gouden Windei

Dirk, Jumbo en Kellogg’s kanshebbers voor Gouden Windei

Voedselwaakhond foodwatch maakt de genomineerden voor het Gouden Windei bekend: de prijs voor het meest misleidende voedselproduct van het jaar. Jumbo Ice Tea Feel Immune, Inner Beauty en Good Energy, Pure Ambacht Ambachtelijke salade oma's aardappel-scharrelei van DIRK/Dekamarkt, en Kellogg’s All-Bran Fruit’n Fibre zijn de kanshebbers.

Nederlandse consument blijft vlees eten

Nederlandse consument blijft vlees eten

In 2021 verbruikte de Nederlandse bevolking 76,1 kg vlees. Een kleine stijging ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit onderzoek naar het Nederlandse vleesverbruik van Wageningen Economic Resource in opdracht van Wakker Dier.

Albert Heijn start met AH Overblijvers om 4,5 miljoen kilo voedsel te besparen

Albert Heijn start met AH Overblijvers om 4,5 miljoen kilo voedsel te besparen

Albert Heijn start vanaf 5 september met AH Overblijvens-pakketten. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan. Klanten van Albert Heijn kunnen deze pakketten via de app kopen.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren