Nominaties voor Liegebeest van het jaar bekend

Wakker Dier

Wakker Dier maakte 13 augustus de nominaties bekend voor de verkiezing Liegebeest van het jaar 2018. Albert Heijn, Jumbo, Campina, de Rabobank en ECOstyle hebben de twijfelachtige eer om genomineerd te zijn. Wakker Dier haalde Albert Heijn een dag later van de nominatielijst.

Liegebeest van het jaar 2018

Met de Liegebeestverkiezingen wil Wakker Dier de aandacht vestigen op merken en bedrijven die in hun ogen consumenten misleiden over het dierenwelzijn. Vorig jaar kende Wakker Dier de titel toe aan Albert Heijn voor de serranoham. Consumenten kunnen tot 2 september 2018 hun stem uitbrengen op de website van Wakker Dier.

Jumbo

Ook supermarktketen Jumbo is genomineerd vanwege de levende kreeften in de Foodmarktvestigingen. "De supermarktketen adviseert om die kreeft een half uur in het vriesvak te leggen voordat deze levend wordt gekookt. Ze houdt haar klanten voor dat de kreeft hierdoor wordt verdoofd. Maar invriezen is geen bewezen verdovingsmethode" stelt Wakker Dier.

Campina

Campina dankt de nominatie aan de zuivelpakken waarop staat dat de melkkoeien op een verantwoorde manier zo oud mogelijk worden. Volgens Wakker Dier gaan deze koeien meestal voor hun zesde verjaardag al naar de slacht vanwege gezondheidsproblemen.

Rabobank

De Rabobank is genomineerd vanwege hun verduurzamingscampagne met bijbehorende tv-spot. Wakker Dier: “Hierin pretendeert de bank dat ze de voedingssector wil verduurzamen. In werkelijkheid heeft de bank tussen 2012-2017 voor miljarden euro’s in onder andere megastallen geïnvesteerd.”

ECOstyle

Wakker Dier nomineerde diervoedingsmerk ECOstyle vanwege de naam. Wakker Dier vindt dat deze naam suggereert dat het om biologische dierenvoeding gaat, terwijl het gemaakt wordt van industrievlees. De kruiden zijn volgens ECOstyle wel biologisch.

Albert Heijn

In eerste instantie was Albert Heijn genomineerd voor de premium eend. Volgens Wakker Dier 'blufte' de supermarkt over de goede leefomstandigheden van de eend. Wakker Dier claimt dat het eendenvlees afkomstig is van doorgefokte Franse plofeenden, die met dertien soortgenoten op een vierkante meter leven, niet buiten komen en geen zwemwater krijgen. 14 augustus bracht Wakker Dier het nieuws naar buiten dat de supermarkt de verpakking aan gaat passen en daarom niet langer genomineerd is.

Lees ook
Nieuwe fruitbakjes met 40 procent Rpet

Nieuwe fruitbakjes met 40 procent Rpet

Supermarktketen Albert Heijn is een flink eind op streek om haar doelstelling te halen om vanaf 2025 jaarlijks 20 miljoen kilo minder plastic te gebruiken voor haar verpakkingen. En dat is dan gemeten vanaf 2017. “Op dit moment zitten we op 9,8 miljoen kilo”, zo vertelt verpakkingsexpert bij Albert Heijn Marion Beugelsdijk.

Albert Heijn introduceert verpakkingsvrij boodschappen doen

Albert Heijn introduceert verpakkingsvrij boodschappen doen

Supermarktketen Albert Heijn lanceert AH Verpakkingsvrij: een concept waarmee klanten boodschappen kunnen doen zonder wegwerpverpakkingen. Klanten vullen hierbij een herbruikbare zak of pot met een product en kunnen deze verpakking steeds opnieuw gebruiken. Hiermee wil Albert Heijn een stap zetten in de ambitie om in 2025 twintig miljoen kilo minder...

Jumbo voert statiegeld in op plastic sapflessen

Jumbo voert statiegeld in op plastic sapflessen

Jumbo introduceert vrijwillig statiegeld op alle sap- en smoothiesflessen van het huismerk. Daarnaast worden ook de La Place sappen die verkrijgbaar zijn in Jumbo winkels en in de La Place restaurants voorzien van statiegeld. Dit najaar wil Jumbo de invoering van statiegeld op sapflessen volledig hebben gerealiseerd.