Novish ziet kansen op de markt voor plantaardige vis

Food technology maiko van der meer

Is er een markt voor plantaardige vis? Maiko van der Meer lanceerde twee jaar geleden met zijn collega’s Novish, het eerste volledig plantaardige visbedrijf van Europa. Tijdens Food Technology vertelt hij over de ontwikkeling van visvervangers en de lessen die hij daar in de afgelopen twee jaar van leerde.

Het niet eten van vis vanwege dierenwelzijn is voor veel consumenten geen argument om over te stappen op plantaardige alternatieven, omdat het doden van vissen door de meeste mensen minder zielig wordt gevonden dan bij andere dieren. Ook gezondheid speelt geen rol, omdat vis in het algemeen als gezonde voeding wordt gezien. De reden dat mensen voor plantaardige vis kiezen, is het klimaat, vertelt Maiko. “We hebben problemen als overbevissing en bijvangst, waarbij 40 procent wordt weggegooid, en de zeebodem die wordt leeggesleept door visnetten.” Documentaires zoals Seaspiracy maken consumenten steeds bewuster van de invloed van visserij op de planeet.

Markt voor flexitariërs

Maiko: “Toen we begonnen was er nog weinig plantaardige vis. De plantaardige vis op de markt was eigenlijk hetzelfde als de vleesvervangers. Er was alleen een visaroma aan toegevoegd.” Novish wilde een meer visachtige textuur creëren. Ook moest er omega 3 aan het product worden toegevoegd en moest de bereidingswijze hetzelfde zijn als bij echte vis. “De markt bestaat voor het grootste deel uit flexitariërs, die dierlijke producten met plantaardige alternatieven afwisselen. Zij willen die producten op dezelfde manier kunnen bereiden.”

De klant wil bij het eten van plantaardige vis dezelfde beleving ervaren als bij echte vis, zegt Maiko. Daarom is het belangrijk om bij alternatieve producten te streven naar hetzelfde price point. Restaurants willen daarnaast nog dat de plantaardige vis bereid kan worden met dezelfde apparaten als het ‘normale’ product en dat de vis lang krokant blijft in bijvoorbeeld een warmhoudkast.

Uitdagend product

Novish startte begin 2020. Twee jaar later wordt de plantaardige vis in meer dan 20 landen verkocht. Vooral de blikjes plantaardige tonijn zijn populair: daarvan is de eerste grootschalige productie al uitverkocht. Novish leerde veel lessen in de afgelopen jaren. “Plantaardige vis is een technologisch uitdagend product. Er zijn zoveel mogelijkheden en het is continue in beweging.”

Voor anderen in het vak heeft hij een aantal tips. Ten eerste, houd de kostprijs zo dicht mogelijk bij echte vis. Daarnaast is het belangrijk om claims op de verpakking te zetten. Focus daarbij op één claim, bijvoorbeeld vegan of sojavrij. Houd er ook rekening mee dat ingrediënten kunnen veranderen, zoals nu gebeurt bij Novish door het tekort aan zonnebloemolie. Uiteindelijk komt succes volgens Maiko door smaak, textuur en uiterlijk. Daarbij zijn aftertaste en mondgevoel net zo belangrijk.

Momenteel is Novish druk bezig met het verfijnen van hun plantaardige gerookte zalm. Deze is al een tijd in ontwikkeling en wordt over een aantal maanden gelanceerd. Maiko noemt het hun ‘Holy Grail’. “Ons doel is dat de consument dezelfde beleving krijgt als bij echte zalm.”

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

 

Lees ook
Transitiecoalitie Voedsel: ‘Goed dat kabinet spreekt over integraal voedselbeleid’

Transitiecoalitie Voedsel: ‘Goed dat kabinet spreekt over integraal voedselbeleid’

De Transitiecoalitie Voedsel, een coalitie van Nederlandse koplopers in de wereld van landbouw, voedsel, natuur en gezondheid, reageert positief op minister Staghouwer die zich uitspreekt over een duidelijke visie met betrekking tot de omslag naar een meer plantaardig eetpatroon: 50/50 in 2030.

Fish Tales benoemt Tjebbe Onnes als nieuwe directeur

Fish Tales benoemt Tjebbe Onnes als nieuwe directeur

Tjebbe Onnes is per 1 april aangetreden als General Manager bij Fish Tales, de Amsterdamse scale-up voor duurzame vis. Onnes is afkomstig van Albert Heijn waar hij 12 jaar werkte in commerciële rollen en de laatste jaren als Director Promotions. Bij Fish Tales treedt hij toe tot het management dat momenteel bestaat uit founder, seafoodchef en visexpert...

Europa investeerde 2,2 miljard in eiwittransitie in 2021

Europa investeerde 2,2 miljard in eiwittransitie in 2021

Europese bedrijven die zich bezig houden met voedingsproducten gebaseerd op niet-dierlijke eiwitten wisten in 2021 gezamenlijk meer dan 2 miljard euro aan kapitaal van investeerders aan te trekken, stelt het Good Food Institute Europa (GFI), een organisatie die de verduurzaming van het voedselsysteem wil bevorderen. In 2020 werd er 460 miljoen euro...