'Nudging' beïnvloedt supermarktbezoeker

supermarkt klant

Beeld: Phuong Tran via Unsplash

Tilburg University en mobiele app-ontwikkelbureau Nakko onderzoeken de keuzes van consumenten in het aankoopproces van producten. De eerste resultaten laten zien dat 'in store nudging' ervoor zorgt dat klanten voor gezondere producten kiezen.

Deelnemers aan het onderzoek gebruikten een door Nakko ontwikkelde retail-klantenapp.  Een gebruiker scant daarbij een product in de supermarkt, bijvoorbeeld wit brood. Als het product volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum niet gezond is, krijgt de consument een suggestie voor een gezonder product, zoals volkoren brood. Als de app het alternatief toont gebeurde dat soms zonder en soms met extra 'nudge', in dit geval in de vorm van een afbeelding of tekst die de gezondheid van het alternatief extra benadrukt. De controleconditie was een product waarbij geen alternatief werd vertoond.

Nakko omschrijft de beïnvloedingsmethode als volgt: ‘nudging’ is een psychologische methode om met 'een klein duwtje in de rug' bepaald gedrag te bevorderen of juist tegen te gaan, zonder de mensen op wie deze maatregelen gericht zijn te beperken in hun keuze of met inhoudelijke argumenten te beïnvloeden. Ieder individu behoudt zijn of haar keuzevrijheid, maar door subtiele signalen wordt, veelal onbewust, het gewenste gedrag aantrekkelijker gemaakt.

Met het onderzoek hoopt Nakko meer inzicht te krijgen in de manier waarop consumenten hun boodschappenlijst samenstellen en waarop keuzes gebaseerd zijn. Nynke van der Laan, universitair hoofddocent Digitale gezondheidscommunicatie bij Tilburg University, vertelt in het persbericht dat iemand de intentie kan hebben om gezond te eten, maar in een impuls toch een ongezond product koopt. De snelle beloning is op dat moment verleidelijker dan de grotere toekomstige beloning. "Met de hier onderzochte aanpassingen in de handscanfunctie kun je zo heel direct feedback geven op iemands gedrag, uiteraard met diens goedkeuring”, zegt Van der Laan. “Deze samenwerking maakt het mogelijk te testen of de gezondheidscommunicatie en nudges waarvan we vanuit onderzoek in het lab verwachten dat ze effectief zijn, in het echt ook daadwerkelijk de gezonde keuze kunnen stimuleren.”

nudging

Thema's
Lees ook
Chefkok ontwikkelt app voor mensen met smaakverlies

Chefkok ontwikkelt app voor mensen met smaakverlies

Chefkok Michael van ’t Hoff lanceert de app Smaakpupil, een methode voor mensen die last hebben van smaakverlies. Via deze app krijgen zij advies over het toevoegen van smaakmakers aan de maaltijd, die helpen bij verbetering van de smaakprikkels en eetlust.

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Supermarkten doen nog te weinig om het aandeel diervriendelijkere producten te vergroten en leggen hiervoor de verantwoordelijkheid bij de klanten. Dat blijkt uit het onderzoek Superlijst Dierenwelzijn naar in hoeverre supermarkten een voedingspatroon stimuleren dat bijdraagt aan een beter dierenwelzijn.