'Nudging' beïnvloedt supermarktbezoeker

supermarkt klant

Beeld: Phuong Tran via Unsplash

Tilburg University en mobiele app-ontwikkelbureau Nakko onderzoeken de keuzes van consumenten in het aankoopproces van producten. De eerste resultaten laten zien dat 'in store nudging' ervoor zorgt dat klanten voor gezondere producten kiezen.

Deelnemers aan het onderzoek gebruikten een door Nakko ontwikkelde retail-klantenapp.  Een gebruiker scant daarbij een product in de supermarkt, bijvoorbeeld wit brood. Als het product volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum niet gezond is, krijgt de consument een suggestie voor een gezonder product, zoals volkoren brood. Als de app het alternatief toont gebeurde dat soms zonder en soms met extra 'nudge', in dit geval in de vorm van een afbeelding of tekst die de gezondheid van het alternatief extra benadrukt. De controleconditie was een product waarbij geen alternatief werd vertoond.

Nakko omschrijft de beïnvloedingsmethode als volgt: ‘nudging’ is een psychologische methode om met 'een klein duwtje in de rug' bepaald gedrag te bevorderen of juist tegen te gaan, zonder de mensen op wie deze maatregelen gericht zijn te beperken in hun keuze of met inhoudelijke argumenten te beïnvloeden. Ieder individu behoudt zijn of haar keuzevrijheid, maar door subtiele signalen wordt, veelal onbewust, het gewenste gedrag aantrekkelijker gemaakt.

Met het onderzoek hoopt Nakko meer inzicht te krijgen in de manier waarop consumenten hun boodschappenlijst samenstellen en waarop keuzes gebaseerd zijn. Nynke van der Laan, universitair hoofddocent Digitale gezondheidscommunicatie bij Tilburg University, vertelt in het persbericht dat iemand de intentie kan hebben om gezond te eten, maar in een impuls toch een ongezond product koopt. De snelle beloning is op dat moment verleidelijker dan de grotere toekomstige beloning. "Met de hier onderzochte aanpassingen in de handscanfunctie kun je zo heel direct feedback geven op iemands gedrag, uiteraard met diens goedkeuring”, zegt Van der Laan. “Deze samenwerking maakt het mogelijk te testen of de gezondheidscommunicatie en nudges waarvan we vanuit onderzoek in het lab verwachten dat ze effectief zijn, in het echt ook daadwerkelijk de gezonde keuze kunnen stimuleren.”

nudging

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Thema's
Lees ook
PLUS start met verkoop brood van gisteren

PLUS start met verkoop brood van gisteren

Om voedselverspilling tegen te gaan start PLUS met de verkoop van brood van gisteren. Brood van de versafdeling dat niet op de dag zelf verkocht wordt, kost een dag later 25 cent, 50 cent of 75 cent en is tot 11.00 uur te koop, herkenbaar door stickers en speciale borden bij de broodafdeling.

Consument blijft kiezen voor huismerk

Consument blijft kiezen voor huismerk

Nederlandse consumenten blijven trouw kiezen voor boodschappen van huismerken, omdat ze de kwaliteit en smaak minstens zo goed vinden en tegelijkertijd veel geld besparen. Dat blijkt uit de Nationale Keuzestress Monitor, een initiatief van onderzoeksbureau MSI Consultants.

Verkoop vlees- en zuivelvervangers vlakt af, maar ABN AMRO verwacht verdubbeling in 2030

Verkoop vlees- en zuivelvervangers vlakt af, maar ABN AMRO verwacht verdubbeling in 2030

De afgelopen jaren groeide de verkoop van vlees- en zuivelvervangers explosief, maar deze lijkt nu af te vlakken. Desondanks verwacht ABN AMRO de komende acht jaar een verdubbeling van de verkoop van plantaardige alternatieven.