'Nudging' beïnvloedt supermarktbezoeker

supermarkt klant

Beeld: Phuong Tran via Unsplash

Tilburg University en mobiele app-ontwikkelbureau Nakko onderzoeken de keuzes van consumenten in het aankoopproces van producten. De eerste resultaten laten zien dat 'in store nudging' ervoor zorgt dat klanten voor gezondere producten kiezen.

Deelnemers aan het onderzoek gebruikten een door Nakko ontwikkelde retail-klantenapp.  Een gebruiker scant daarbij een product in de supermarkt, bijvoorbeeld wit brood. Als het product volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum niet gezond is, krijgt de consument een suggestie voor een gezonder product, zoals volkoren brood. Als de app het alternatief toont gebeurde dat soms zonder en soms met extra 'nudge', in dit geval in de vorm van een afbeelding of tekst die de gezondheid van het alternatief extra benadrukt. De controleconditie was een product waarbij geen alternatief werd vertoond.

Nakko omschrijft de beïnvloedingsmethode als volgt: ‘nudging’ is een psychologische methode om met 'een klein duwtje in de rug' bepaald gedrag te bevorderen of juist tegen te gaan, zonder de mensen op wie deze maatregelen gericht zijn te beperken in hun keuze of met inhoudelijke argumenten te beïnvloeden. Ieder individu behoudt zijn of haar keuzevrijheid, maar door subtiele signalen wordt, veelal onbewust, het gewenste gedrag aantrekkelijker gemaakt.

Met het onderzoek hoopt Nakko meer inzicht te krijgen in de manier waarop consumenten hun boodschappenlijst samenstellen en waarop keuzes gebaseerd zijn. Nynke van der Laan, universitair hoofddocent Digitale gezondheidscommunicatie bij Tilburg University, vertelt in het persbericht dat iemand de intentie kan hebben om gezond te eten, maar in een impuls toch een ongezond product koopt. De snelle beloning is op dat moment verleidelijker dan de grotere toekomstige beloning. "Met de hier onderzochte aanpassingen in de handscanfunctie kun je zo heel direct feedback geven op iemands gedrag, uiteraard met diens goedkeuring”, zegt Van der Laan. “Deze samenwerking maakt het mogelijk te testen of de gezondheidscommunicatie en nudges waarvan we vanuit onderzoek in het lab verwachten dat ze effectief zijn, in het echt ook daadwerkelijk de gezonde keuze kunnen stimuleren.”

nudging

Thema's
Lees ook
Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Prijsverschil vlees en vleesvervangers neemt af

Het prijsverschil tussen vlees en vleesvervangers in de supermarkt nam de afgelopen vijf jaar af. Dat blijkt uit onderzoek van Questionmark naar de prijsontwikkelingen van de zes grote Nederlandse supermarkten. De supermarktonderzoeker deed het onderzoek in opdracht van ProVeg Nederland.

Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

Stichting Questionmark start voor de tweede keer met een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de mate waarin supermarkten hun klanten helpen in het maken van gezonde keuzes. Het onderzoek “Superlijst Gezondheid” onderzoekt in hoeverre supermarkten ons helpen gezonder te eten en drinken en leidt tot een publieke ranglijst van supermarkten.

Jumbo voert statiegeld in op plastic sapflessen

Jumbo voert statiegeld in op plastic sapflessen

Jumbo introduceert vrijwillig statiegeld op alle sap- en smoothiesflessen van het huismerk. Daarnaast worden ook de La Place sappen die verkrijgbaar zijn in Jumbo winkels en in de La Place restaurants voorzien van statiegeld. Dit najaar wil Jumbo de invoering van statiegeld op sapflessen volledig hebben gerealiseerd.