'Nudging' beïnvloedt supermarktbezoeker

supermarkt klant

Beeld: Phuong Tran via Unsplash

Tilburg University en mobiele app-ontwikkelbureau Nakko onderzoeken de keuzes van consumenten in het aankoopproces van producten. De eerste resultaten laten zien dat 'in store nudging' ervoor zorgt dat klanten voor gezondere producten kiezen.

Deelnemers aan het onderzoek gebruikten een door Nakko ontwikkelde retail-klantenapp.  Een gebruiker scant daarbij een product in de supermarkt, bijvoorbeeld wit brood. Als het product volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum niet gezond is, krijgt de consument een suggestie voor een gezonder product, zoals volkoren brood. Als de app het alternatief toont gebeurde dat soms zonder en soms met extra 'nudge', in dit geval in de vorm van een afbeelding of tekst die de gezondheid van het alternatief extra benadrukt. De controleconditie was een product waarbij geen alternatief werd vertoond.

Nakko omschrijft de beïnvloedingsmethode als volgt: ‘nudging’ is een psychologische methode om met 'een klein duwtje in de rug' bepaald gedrag te bevorderen of juist tegen te gaan, zonder de mensen op wie deze maatregelen gericht zijn te beperken in hun keuze of met inhoudelijke argumenten te beïnvloeden. Ieder individu behoudt zijn of haar keuzevrijheid, maar door subtiele signalen wordt, veelal onbewust, het gewenste gedrag aantrekkelijker gemaakt.

Met het onderzoek hoopt Nakko meer inzicht te krijgen in de manier waarop consumenten hun boodschappenlijst samenstellen en waarop keuzes gebaseerd zijn. Nynke van der Laan, universitair hoofddocent Digitale gezondheidscommunicatie bij Tilburg University, vertelt in het persbericht dat iemand de intentie kan hebben om gezond te eten, maar in een impuls toch een ongezond product koopt. De snelle beloning is op dat moment verleidelijker dan de grotere toekomstige beloning. "Met de hier onderzochte aanpassingen in de handscanfunctie kun je zo heel direct feedback geven op iemands gedrag, uiteraard met diens goedkeuring”, zegt Van der Laan. “Deze samenwerking maakt het mogelijk te testen of de gezondheidscommunicatie en nudges waarvan we vanuit onderzoek in het lab verwachten dat ze effectief zijn, in het echt ook daadwerkelijk de gezonde keuze kunnen stimuleren.”

nudging

Thema's
Lees ook
Vleesaanbiedingen in supermarkt tijdens Week Zonder Vlees

Vleesaanbiedingen in supermarkt tijdens Week Zonder Vlees

Momenteel is het de Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel. Deze campagne moedigt consumenten aan om tot en met 13 maart geen vlees of zuivel te eten. Reden voor ProVeg om te kijken of de supermarkten deze week vlees in de aanbieding hebben.

Onderzoekers WUR bootsen dierlijk vet na met 3D-geprinte proteïnepasta

Onderzoekers WUR bootsen dierlijk vet na met 3D-geprinte proteïnepasta

Onderzoekers van Wageningen University & Research kunnen met een 3D-geprinte pasta de structuur van reuzel nabootsen. De pasta bestaat uit plantaardige olie en erwtenproteïne. Als volgende stap willen de onderzoekers de smaak perfectioneren, om deze geschikt te maken als basis voor vleesvervangers.

Kwart van de Nederlanders hoopt op toekomst zonder vlees

Kwart van de Nederlanders hoopt op toekomst zonder vlees

Nederlanders zijn in hun ideeën over de veehouderij radicaler dan te verwachten valt, blijkt uit onderzoek van Kieskompas, in opdracht van ProVeg Nederland. Van de respondenten hoopt 28% zelfs op een toekomst waarin geen dieren meer voor voedsel worden gebruikt.