Nutri-Score beïnvloedt keuze van de consument

Nutri-Score

Voedselkeuzelogo Nutri-Score helpt de consument om gezondere voedingskeuzes te maken. Dat volgt uit een studie uitgevoerd door wetenschappers van de Universiteit Gent. Het logo wordt gebruikt in België, Frankrijk en Spanje. Halverwege 2021 vind je het Nutri-Score-label ook op voedingsproducten in de Nederlandse schappen.

Op het logo staan vijf categorieën, A t/m E - variërend in kleur van donkergroen (A) naar rood (E). De score geeft aan hoe 'gezond' een product is ten opzichte van andere opties in dezelfde categorie. Een product krijgt pluspunten voor bijvoorbeeld eiwitten en vezels en minpunten als het product relatief veel calorieën, suikers, verzadigd vet en/of zout bevat. Ontbijtkoek met minder suiker en meer vezels krijgt bijvoorbeeld de letter A, naturel ontbijtkoek valt in de C-score en een variant met suikerrijke extra's krijgt een E.

Het onderzoeksteam voerde twee online studies uit. In het eerste experiment deelden 292 Vlamingen verschillende producten in op basis van hun idee over de gezondheid van het product en of ze het zouden kopen. Sommige producten hadden het Nutri-Score-label, andere niet. De deelnemers konden de producten beter beoordelen als er een Nutri-Score op stond. 

De tweede studie, waaraan 415 mensen deelnamen, laat zien dat de deelnemers eerder zouden kiezen voor producten met een 'gezondere score' (A of B) dan voor een product met een D- of E-label. Ook gaan ze eerder voor een gezond product met label dan voor een variant zonder het logo. Dit is niet het geval bij ongezonde producten. Of er nu een label op staat of niet, de gemiddelde koopintentie van de deelnemer was gelijk.

Volgens de onderzoekers betekenen de resultaten dat het doel van Nutri-Score - mensen bewuster maken van de gezondheid van producten - behaald is. Ze noemen de resultaten veelbelovend wat betreft de effectiviteit van Nutri-Score. Ze zeggen ook dat het label ervoor kan zorgen dat er meer (relatief) gezonde producten worden verkocht, maar dat de verkoop van ongezonde producten vermoedelijk niet verandert.

Meer informatie over Nutri-Score: klik hier

Bron paper: klik hier

Lees ook
Diabetes Fonds: ‘Snel belasting op suikerrijke dranken’

Diabetes Fonds: ‘Snel belasting op suikerrijke dranken’

Het Diabetes Fonds pleit bij het kabinet voor een snelle invoering van belasting op suikerrijke dranken. Een meerderheid van de Nederlandse jongeren drinkt frisdranken in hoeveelheden die de kans op ernstig overgewicht en diabetes type 2 vergroten, meldt de patiëntenorganisatie.

Helft van de Nederlanders gebruikt wel eens voedingssupplementen

Helft van de Nederlanders gebruikt wel eens voedingssupplementen

56% procent van de Nederlanders heeft in het afgelopen jaar een of meerdere voedingssupplementen gebruikt. Dat blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 5.000 Nederlanders.

Van Oers United werkzaam onder nieuw label Primeale United

Van Oers United werkzaam onder nieuw label Primeale United

Vanaf maandag 20 juni heeft Van Oers United al haar werkzaamheden ondergebracht onder een nieuw label: Primeale United. Deze verandering markeert de start van een volgende fase voor het bedrijf, met een nieuwe visie en missie en aangescherpte strategische focus. Ook past het label beter bij de internationale coöperatie Agrial, waarvan het bedrijf sinds...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren