Nutri-Score beïnvloedt keuze van de consument

Nutri-Score

Voedselkeuzelogo Nutri-Score helpt de consument om gezondere voedingskeuzes te maken. Dat volgt uit een studie uitgevoerd door wetenschappers van de Universiteit Gent. Het logo wordt gebruikt in België, Frankrijk en Spanje. Halverwege 2021 vind je het Nutri-Score-label ook op voedingsproducten in de Nederlandse schappen.

Op het logo staan vijf categorieën, A t/m E - variërend in kleur van donkergroen (A) naar rood (E). De score geeft aan hoe 'gezond' een product is ten opzichte van andere opties in dezelfde categorie. Een product krijgt pluspunten voor bijvoorbeeld eiwitten en vezels en minpunten als het product relatief veel calorieën, suikers, verzadigd vet en/of zout bevat. Ontbijtkoek met minder suiker en meer vezels krijgt bijvoorbeeld de letter A, naturel ontbijtkoek valt in de C-score en een variant met suikerrijke extra's krijgt een E.

Het onderzoeksteam voerde twee online studies uit. In het eerste experiment deelden 292 Vlamingen verschillende producten in op basis van hun idee over de gezondheid van het product en of ze het zouden kopen. Sommige producten hadden het Nutri-Score-label, andere niet. De deelnemers konden de producten beter beoordelen als er een Nutri-Score op stond. 

De tweede studie, waaraan 415 mensen deelnamen, laat zien dat de deelnemers eerder zouden kiezen voor producten met een 'gezondere score' (A of B) dan voor een product met een D- of E-label. Ook gaan ze eerder voor een gezond product met label dan voor een variant zonder het logo. Dit is niet het geval bij ongezonde producten. Of er nu een label op staat of niet, de gemiddelde koopintentie van de deelnemer was gelijk.

Volgens de onderzoekers betekenen de resultaten dat het doel van Nutri-Score - mensen bewuster maken van de gezondheid van producten - behaald is. Ze noemen de resultaten veelbelovend wat betreft de effectiviteit van Nutri-Score. Ze zeggen ook dat het label ervoor kan zorgen dat er meer (relatief) gezonde producten worden verkocht, maar dat de verkoop van ongezonde producten vermoedelijk niet verandert.

Meer informatie over Nutri-Score: klik hier

Bron paper: klik hier

Lees ook
Maximum chloraatgehalte in zuigelingen- en peutervoeding

Maximum chloraatgehalte in zuigelingen- en peutervoeding

Het Bureau Risicobeoordeling & Onderzoek (BuRO, onderdeel van de NVWA) brengt advies uit over een maximaal chloraatgehalte in zuigelingen- en peutervoeding van 0,01 mg/kg. BuRO wil met de sector in gesprek om de chloraatgehalten in voeding voor deze doelgroep te verlagen.

Gezonde en duurzame keuzes in supermarkt verkozen boven betaalbaarheid

Gezonde en duurzame keuzes in supermarkt verkozen boven betaalbaarheid

Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat een derde van de Europese consumenten in het afgelopen jaar meer geïnteresseerd is geraakt in het leren over de invloed van voeding op hun gezondheid. Bijna drie kwart is bovendien bereid meer te betalen voor duurzame voedingsproducten.

Tientallen gezonde voeding-oplossingen gekoppeld tijdens matchmaking event

Tientallen gezonde voeding-oplossingen gekoppeld tijdens matchmaking event

Tijdens het tweede matchmaking event van Brave New Food op 14 oktober vonden ruim 200 gesprekken plaats tussen gevestigde food-bedrijven en innovatieve start-ups. Thema was Healthy Food Solutions.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren