Nutri-Score op producten van Nestlé en Ahold Delhaize

nutriscore-1

Voedingsconcern Nestlé voert straks op 7.500 producten (waaronder pizza en chocolade) de Nutri-Score. Ook op de KitKat en Maggiblokjes dus, schrijft het Algemeen Dagblad. Nestlé voegt zich daarmee in de groeiende groep consumentenorganisaties en bedrijven die Nutri-Score graag als uniform voedselkeuzelogo zien binnen de Europese Unie (EU).

Nutri-Score is een logo dat met een letter (A tot en met E) en stoplichtkleur aangeeft hoe gezond een product is binnen een productcategorie. Het logo vergemakkelijkt in één oogopslag de gezonde keuze voor de consument.

Verschillende lidstaten voerden de Nutri-Score al in en ook Europese consumentenorganisaties pleiten voor Europese invoering. Maar er is ook kritiek. De Italianen zijn bijvoorbeeld fel tegen. Hun traditionele Italiaanse producten, zoals olijfolie en Parmezaanse kaas, scoren slecht.

Volgens Marco Settembri, directeur van Nestlé regio Europa, Midden-Oosten en Noord-Afrika, motiveert het logo consumenten juist om gezonde keuzes te maken en zet het producenten aan tot innovatie en transparantie. “Daarom vinden wij de Nutri-Score een goede maatstaf”, aldus Settembri.

In Nederland maakte HAK al vroeg de keuze om Nutri-Score op verpakkingen zetten. Ook de supermarkten zijn voorstander: vandaag werd bekend dat Ahold Delhaize Nutri-Score definitief gaat voeren. Daarmee loopt de supermarktketen vooruit op de invoering van de Nutri-Score in Nederland. Volgens de Nederlandse overheid moet het logo eerst beter aansluiten op de Schijf van Vijf, en wordt Nutri-Score pas in 2021 ingevoerd.

Foodlog

Meer over
Lees ook
Voedingsdeskundigen verdeeld over mogelijke invoering Nutri-Score

Voedingsdeskundigen verdeeld over mogelijke invoering Nutri-Score

Nieuwsuur besteedde in de uitzending van zaterdag 16 juli aandacht aan de Nutri-Score. Dit Europese voedingskeuzelogo is bedoeld om in een oogopslag te laten zien wat de voedingswaarde van een product is. Later dit jaar wordt het logo mogelijk verplicht in Europa.

Lidl aan de slag met Eco-Score

Lidl aan de slag met Eco-Score

Na de Belgische supermarktketen Colruyt waagt ook de Duitse discounter Lidl zich aan de 'Eco-Score'. Een nieuw label dat consumenten wil helpen in één oogopslag een duurzame keuze te maken.

Bijna helft Nederlanders vindt dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd

Bijna helft Nederlanders vindt dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd

Bijna de helft van de Nederlanders vindt dagelijk vlees eten niet meer van deze tijd. Om precies te zijn 48 procent. Dat blijkt uit de Vleesvervangers Monitor van onderzoeksbureau Markteffect.