Nutricia focust met Olvarit op herkenbare smaak

30 juni 2016

Nutricia verbetert de receptuur van haar Olvarit groente- en fruitvoeding voor baby’s en jonge kinderen. Basis is de herkenbaarheid van de ingrediënten: geen mix van groenten maar één groente met de smaak van alléén die groente. Dit om het smaakpalet van kinderen te ontwikkelen.

Het verbeterprogramma van Olvarit past in de missie van Nutricia om gezonde eetgewoonten in de eerste duizend dagen van het leven te bevorderen.

Het gaat om ruim 60 recepten van de 80 recepten die zijn aangepast aan de meest recente wetenschappelijke kennis, over de invloed van eetgewoonten van jonge kinderen op de gezondheid op latere leeftijd en om kennis over het eetgedrag van kinderen.

Smaken accepteren

Zo blijkt dat bij de eerste hapjes het beste kan worden begonnen met ‘enkelvoudige’ smaken (één groente) zodat kinderen groenten leren herkennen en waarderen en makkelijker nieuwe smaken accepteren.

Ook blijkt dat voor de eerste hapjes het beste kan worden begonnen met groenten in plaats van fruit. Een kind heeft van nature de voorkeur voor zoetere smaken, dus ouders kunnen met groenten hun kind van jongs af aan laten wennen aan de meer bittere en zure smaken.

Dat alles maakt dat het later minder moeite kost om het kind voldoende groenten te laten eten.

Pure smaken

De nieuwe Olvarit focust op pure, herkenbare smaken. Zelfs in de potjes met meerdere ingrediënten is altijd één groente of fruitsoort prominent aanwezig.

Ook zijn de recepten in lijn met Nutricia’s strenge voedingsstandaarden (onder meer gebaseerd op aanbevelingen van de WHO). Zo bevatten de producten geen toegevoegde suikers of toegevoegd zout en bevat een maaltijd minimaal 75 gram groente.

Zoals gebruikelijk zijn de grootte van de stukjes en de samenstelling aangepast aan de ontwikkelingsfase van het kindje: hoe ouder het kind, hoe groter de stukjes en hoe gevarieerder de samenstelling. De nieuwe Olvarit ligt vanaf vandaag in de winkelschappen.

Lees ook:

Olvarit en Struik stoppen met ‘plofkip' (27 april 2012)

Altijd op de hoogte blijven?