NVWA beboet overtreders van dierenwelzijnseisen voortaan eerder

varkenssnuit_hek_Pixabay

Foto: Pixabay

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gaat strenger optreden tegen overtredingen van de regels rond dierenwelzijn tijdens transport en bij het doden van dieren. Dat betekent dat de NVWA eerder een boete of andere sanctie oplegt en minder waarschuwt. Daarnaast blijven overtredingen 3 jaar staan. Nieuwe overtredingen in deze periode worden als herhaalde overtredingen bestraft. Dat staat in het nieuwe interventiebeleid, dat op 1 december dit jaar in werking treedt.

Aan de wettelijke regels zelf verandert niets; de NVWA treedt wel strenger op bij overtredingen. Er wordt onder andere gelet op het in orde zijn van vervoersdocumenten, voldoende ruimte voor dieren en het op de juiste manier uitladen, opvangen en bedwelmen van dieren in het slachthuis. De zwaarte van een maatregel is afgestemd op de mate van aantasting van het dierenwelzijn.

Bron: Foodlog

Foodlog

 

Lees ook
Strengere controle op bonen uit Kenia

Strengere controle op bonen uit Kenia

Vooral in groente en fruit van buiten Europa wordt de limiet voor resten van pesticiden nog vaak overschreden. Dat blijkt uit steekproeven die de NVWA in 2017 en 2018 op producten uitvoerde. Strengere controles hebben echter wel effect, meldt de autoriteit. In Europese producten worden weinig overschrijdingen geconstateerd. Bij onderzoek dat de NVWA...

Gezond, milieu- en diervriendelijk eten

Gezond, milieu- en diervriendelijk eten

Tussen de twintig en dertig procent van de menselijke uitstoot van broeikasgassen is te danken aan de voedselindustrie. Wanneer iedereen het voedingspatroon aan zou houden zoals dit voorgeschreven wordt in de zogenaamde ‘Schijf van vijf’, zou een kwart van de totale CO2- en methaanuitstoot teruggedrongen kunnen worden. Dat concludeerden onderzoekers...

Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

Marketingstrategieën die de nadruk leggen op dierenwelzijn, zijn bij grote groepen consumenten niet effectief. Dat concludeert onderzoeker Lenka van Riemsdijk in haar promotieonderzoek bij Wageningen University & Research. Er zou meer voordeel te behalen bij een boodschap waarbij dierenwelzijn en het eigenbelang van de consument niet tegenover...