Oatly mikpunt online kritiek

Beeld: Unsplash

Oatly, een producent van melkvervangers, krijgt de afgelopen dagen op sociale veel kritiek over zich heen. Het bedrijf is een samenwerking aangegaan met investeringsmaatschappij Blackstone, die in verband wordt gebracht met bedrijven die het Amazonewoud kappen voor sojateelt.

Kritiek

Oatly produceert melkvervangende producten van haver en is zelf op reclame-uitingen en verpakkingen kritisch op de voedselindustrie. Op de zijkant van het pak staat bijvoorbeeld: ‘Hey food industry, show us your numbers’. In juli ging het bedrijf in zee met Blackstone, dat ook investeert in bedrijven die de Amazone kappen om plaats te maken voor sojateelt.  De meeste soja wordt vervolgens geëxporteerd naar de veeteeltindustrie wereldwijd, waar Oatly zich juist tegen keert. De investeringsronde  bracht zo'n tweehonderd miljoen op  voor Oatly. Veel gebruikers van het merk melden nu op sociale media dat ze gaan stoppen met het kopen van de havermelk. Het Zweedesebedrijf heeft nog geen algemeen persbericht uitgestuurd, maar reageerde op verschillende consumenten individueel. In de reacties geven ze aan dat het bedrijf de investering nodig acht om als bedrijf te groeien en dat de duurzame doelen van het bedrijf niet veranderd zijn.

Bron: Volkskrant

Lees ook
Zo gebruik je Linkedin voor B2B sales en marketing

Zo gebruik je Linkedin voor B2B sales en marketing

Terwijl social media niet meer weg te denken is als tool in consumentenmarketing, worden zulke platformen in de business-to-businesskant lang niet altijd op waarde geschat. Met bestaande contacten en het (koud) bellen van prospects kom je er wel, wordt nog steeds gedacht. ‘Zo deed ik het ook’, zegt Perry van Beek. ‘Maar toen in 2008 de crisis begon...

Zo bouwt Oatly zijn duurzame ketens op

Zo bouwt Oatly zijn duurzame ketens op

De Zweedse haverdrinkproducent Oatly groeit razendsnel en opende onlangs een nieuwe fabriek in Vlissingen. Het bedrijf werkt hard om hun voorheen simpele supply chain te transformeren tot een wereldwijd, duurzaam netwerk. Hoe bouw je een wereldwijde keten met duurzaamheid op de eerste plaats? Hoewel Oatly met zijn plantaardige zuivelalternatieven overkomt...

Oatly bouwt fabriek in Nederland

Oatly bouwt fabriek in Nederland

Het Zweedse haverdrinkmerk Oatly is richting een tweede fabriek in Europa gegroeid, en die heeft het bedrijf in Vlissingen geopend. Door in Nederland uit te breiden, brengt Oatly naar eigen zeggen de productie dichter bij belangrijke markten en kunnen transportemissies worden verminderd. Niet alleen de productie wordt richting Nederland uitgebreid....