Oatly wil klimaatvoetafdruk op alle voedselproducten

Oatly show us your numbers

“Hé voedingsindustrie, laat ons je cijfers zien!” – Zo luidt de campagne van plantaardige zuivelvervanger Oatly. Sinds een aantal weken publiceert Oatly de klimaatvoetafdruk van zijn producten op de verpakkingen, en het bedrijf vindt dat de hele voedingsmiddelenindustrie dat moet doen.

‘Wanneer je met het vliegtuig gaat, is het vrij eenvoudig om precies te weten hoeveel ton koolstofdioxide het kost om zowel jou als je opblaasbare flamingo helemaal naar bijvoorbeeld Tenerife te brengen. Tegelijkertijd is het eigenlijk onmogelijk om te weten welke impact verschillende voedingsmiddelen hebben’, schrijft Oatly in zijn campagne.

Oatly vindt dat het verplicht zou moeten zijn om de CO2-uitstoot van voedsel te vermelden op de verpakking, net zoals iedereen gewend is van de hoeveelheden suiker, zout en vetten op voedingswaardelabels. ‘Het kost tijd om iedereen samen te laten komen om hierover beslissingen te nemen, dus daarom hebben we besloten om het initiatief te nemen en er zelf mee te starten.’

Het merk Oatly is in de jaren ‘90 ontstaan uit de ideeën van een groep onderzoekers van de universiteit van Lund in Zweden. Zij ontdekten een enzym waarmee havervlokken omgezet kunnen worden tot een haverdrank met behoud van de voedingsvezels. Inmiddels heeft Oatly verschillende haverdrank producten op de markt.  De producten van Oatly zijn verkrijgbaar in meer dan 20 landen in Europa en Azië.

Transparantie

Het Zweedse bedrijf start de campagne natuurlijk voor hun eigen naamsbekendheid, maar ook voor het hogere doel. Het bedrijf roept de hele industrie op tot meer transparantie in hun productieketen. De klimaatimpact-cijfers van Oatly zijn een goed begin, maar voor de consument is het belangrijk om deze te kunnen vergelijken met andere producten. Als alle producenten hun klimaatvoetafdruk delen, kan de consument een weloverwogen beslissing maken.

De klimaateffecten van de producten van Oatly worden berekend door het bedrijf CarbonCloud. Zij nemen het hele productieproces mee in de berekening: van graanveld tot winkel, inclusief transport en de verpakking.

Lees ook
Belastingdienst geeft vijf tips voor btw-aangifte

Belastingdienst geeft vijf tips voor btw-aangifte

Zaterdag 31 juli is de deadline voor de btw-aangifte over tweede kwartaal. Alle ondernemers moeten aangifte doen. "Of je nu net een onderneming bent gestart, het afgelopen kwartaal geen omzet draaide of uitstel van belastingbetaling hebt. Doe altijd btw-aangifte." Om hierbij te helpen geeft de Belastingdienst vijf tips.

Gezondheidsclaim maakt haver steeds populairder

Gezondheidsclaim maakt haver steeds populairder

In steeds meer producten wordt haver verwerkt omdat het zo gezond is. In supermarkten en natuurvoedingswinkels is haver in steeds meer varianten te verkrijgen. Als havermout of havervlokken, maar ook als essentieel bestanddeel van muesli, haverdrank, haverrepen, haverkoeken en haverbrood.

Foodwatch over transparantie hoogleraren: ‘WUR komt belofte niet na’

Foodwatch over transparantie hoogleraren: ‘WUR komt belofte niet na’

Een derde van de bijzonder hoogleraren voeding van Wageningen University & Research (WUR) is nog steeds niet transparant over diens werkzaamheden buiten de universiteit. Dat constateert voedselwaakhond foodwatch een half jaar na hun eerste rapport over de kwestie.