Oatly wil klimaatvoetafdruk op alle voedselproducten

Oatly show us your numbers

“Hé voedingsindustrie, laat ons je cijfers zien!” – Zo luidt de campagne van plantaardige zuivelvervanger Oatly. Sinds een aantal weken publiceert Oatly de klimaatvoetafdruk van zijn producten op de verpakkingen, en het bedrijf vindt dat de hele voedingsmiddelenindustrie dat moet doen.

‘Wanneer je met het vliegtuig gaat, is het vrij eenvoudig om precies te weten hoeveel ton koolstofdioxide het kost om zowel jou als je opblaasbare flamingo helemaal naar bijvoorbeeld Tenerife te brengen. Tegelijkertijd is het eigenlijk onmogelijk om te weten welke impact verschillende voedingsmiddelen hebben’, schrijft Oatly in zijn campagne.

Oatly vindt dat het verplicht zou moeten zijn om de CO2-uitstoot van voedsel te vermelden op de verpakking, net zoals iedereen gewend is van de hoeveelheden suiker, zout en vetten op voedingswaardelabels. ‘Het kost tijd om iedereen samen te laten komen om hierover beslissingen te nemen, dus daarom hebben we besloten om het initiatief te nemen en er zelf mee te starten.’

Het merk Oatly is in de jaren ‘90 ontstaan uit de ideeën van een groep onderzoekers van de universiteit van Lund in Zweden. Zij ontdekten een enzym waarmee havervlokken omgezet kunnen worden tot een haverdrank met behoud van de voedingsvezels. Inmiddels heeft Oatly verschillende haverdrank producten op de markt.  De producten van Oatly zijn verkrijgbaar in meer dan 20 landen in Europa en Azië.

Transparantie

Het Zweedse bedrijf start de campagne natuurlijk voor hun eigen naamsbekendheid, maar ook voor het hogere doel. Het bedrijf roept de hele industrie op tot meer transparantie in hun productieketen. De klimaatimpact-cijfers van Oatly zijn een goed begin, maar voor de consument is het belangrijk om deze te kunnen vergelijken met andere producten. Als alle producenten hun klimaatvoetafdruk delen, kan de consument een weloverwogen beslissing maken.

De klimaateffecten van de producten van Oatly worden berekend door het bedrijf CarbonCloud. Zij nemen het hele productieproces mee in de berekening: van graanveld tot winkel, inclusief transport en de verpakking.

Lees ook
FNLI presenteert plan voor duurzame verpakkingen

FNLI presenteert plan voor duurzame verpakkingen

De FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie) publiceerde deze week een concreet plan om verpakkingen in de levensmiddelensector te verduurzamen. Het zogenoemde Brancheverduurzamingsplan 2019-2025 moet vooral de achterblijvers een stap verder helpen. Een 'instapmodel' noemt de FNLI het plan, dat op het eerste gezicht degelijk en concreet...

Denemarken ontwikkelt label voor klimaatvriendelijk voedsel

Denemarken ontwikkelt label voor klimaatvriendelijk voedsel

In Denemarken wordt gewerkt aan een klimaatetiketteringssysteem voor voedingsmiddelen. Makkelijk is dat niet, schrijft Food Tank. Denemarken wil tegen 2050 koolstofneutraal zijn, zei de Deense regering in oktober 2018. Om dat plan te realiseren wil de regering samen met supermarkten ook klimaatlabels ontwikkelen voor voedingsmiddelen.  Op...

IBM Food Trust: een abonnement op transparantie

IBM Food Trust: een abonnement op transparantie

Afgelopen najaar lanceerde IBM hun ambitieuze blockchainnetwerk Food Trust. Met dit platform kan voedsel door middel van blockchain-technologie door de hele keten worden gevolgd en zou de industrie een stuk transparanter, veiliger en efficiënter kunnen worden. Louis de Bruin van IBM vertelt wat volgens hem de kracht van blockchain is. Verschillende...