Oatly wil klimaatvoetafdruk op alle voedselproducten

Oatly show us your numbers

“Hé voedingsindustrie, laat ons je cijfers zien!” – Zo luidt de campagne van plantaardige zuivelvervanger Oatly. Sinds een aantal weken publiceert Oatly de klimaatvoetafdruk van zijn producten op de verpakkingen, en het bedrijf vindt dat de hele voedingsmiddelenindustrie dat moet doen.

‘Wanneer je met het vliegtuig gaat, is het vrij eenvoudig om precies te weten hoeveel ton koolstofdioxide het kost om zowel jou als je opblaasbare flamingo helemaal naar bijvoorbeeld Tenerife te brengen. Tegelijkertijd is het eigenlijk onmogelijk om te weten welke impact verschillende voedingsmiddelen hebben’, schrijft Oatly in zijn campagne.

Oatly vindt dat het verplicht zou moeten zijn om de CO2-uitstoot van voedsel te vermelden op de verpakking, net zoals iedereen gewend is van de hoeveelheden suiker, zout en vetten op voedingswaardelabels. ‘Het kost tijd om iedereen samen te laten komen om hierover beslissingen te nemen, dus daarom hebben we besloten om het initiatief te nemen en er zelf mee te starten.’

Het merk Oatly is in de jaren ‘90 ontstaan uit de ideeën van een groep onderzoekers van de universiteit van Lund in Zweden. Zij ontdekten een enzym waarmee havervlokken omgezet kunnen worden tot een haverdrank met behoud van de voedingsvezels. Inmiddels heeft Oatly verschillende haverdrank producten op de markt.  De producten van Oatly zijn verkrijgbaar in meer dan 20 landen in Europa en Azië.

Transparantie

Het Zweedse bedrijf start de campagne natuurlijk voor hun eigen naamsbekendheid, maar ook voor het hogere doel. Het bedrijf roept de hele industrie op tot meer transparantie in hun productieketen. De klimaatimpact-cijfers van Oatly zijn een goed begin, maar voor de consument is het belangrijk om deze te kunnen vergelijken met andere producten. Als alle producenten hun klimaatvoetafdruk delen, kan de consument een weloverwogen beslissing maken.

De klimaateffecten van de producten van Oatly worden berekend door het bedrijf CarbonCloud. Zij nemen het hele productieproces mee in de berekening: van graanveld tot winkel, inclusief transport en de verpakking.

Lees ook
Definitieve datum Food Technology 1 en 2 december 2021

Definitieve datum Food Technology 1 en 2 december 2021

De definitieve datum voor Food Technology 2021 is bekend. Dit nieuwe kennis- en netwerkevenement vindt plaats op 1 en 2 december 2021 in de Brabanthallen in 's-Hertogenbosch. Dat maken organisatoren Mikrocentrum en Vakblad EVMI vandaag bekend.

Nieuwe koffiebarometer: duurzaam leiderschap ontbreekt

Nieuwe koffiebarometer: duurzaam leiderschap ontbreekt

In de Koffiebarometer 2020 concludeert het koffiecollectief, bestaande uit Solidaridad, Conservation International, Oxfam België en Hivos, dat de grootste koffiebedrijven ter wereld ondermaats presteren op het gebied van transparantie over verduurzaming van de koffieteelt en pogingen iets te doen aan de problematiek rondom mensenrechten en milieubescherming.

Gunstiger onderzoeksresultaten bij bemoeienis industrie

Gunstiger onderzoeksresultaten bij bemoeienis industrie

De resultaten van wetenschappelijke studies over voeding zijn vaker positief als de industrie bij het onderzoek betrokken was. Dat rapporteren wetenschappers in Plos One. Zij analyseerden zo'n 1500 artikelen die in 2018 werden gepubliceerd in de tien meest geciteerde wetenschappelijke voedingstijdschriften.