Oatly wil klimaatvoetafdruk op alle voedselproducten

Oatly show us your numbers

“Hé voedingsindustrie, laat ons je cijfers zien!” – Zo luidt de campagne van plantaardige zuivelvervanger Oatly. Sinds een aantal weken publiceert Oatly de klimaatvoetafdruk van zijn producten op de verpakkingen, en het bedrijf vindt dat de hele voedingsmiddelenindustrie dat moet doen.

‘Wanneer je met het vliegtuig gaat, is het vrij eenvoudig om precies te weten hoeveel ton koolstofdioxide het kost om zowel jou als je opblaasbare flamingo helemaal naar bijvoorbeeld Tenerife te brengen. Tegelijkertijd is het eigenlijk onmogelijk om te weten welke impact verschillende voedingsmiddelen hebben’, schrijft Oatly in zijn campagne.

Oatly vindt dat het verplicht zou moeten zijn om de CO2-uitstoot van voedsel te vermelden op de verpakking, net zoals iedereen gewend is van de hoeveelheden suiker, zout en vetten op voedingswaardelabels. ‘Het kost tijd om iedereen samen te laten komen om hierover beslissingen te nemen, dus daarom hebben we besloten om het initiatief te nemen en er zelf mee te starten.’

Het merk Oatly is in de jaren ‘90 ontstaan uit de ideeën van een groep onderzoekers van de universiteit van Lund in Zweden. Zij ontdekten een enzym waarmee havervlokken omgezet kunnen worden tot een haverdrank met behoud van de voedingsvezels. Inmiddels heeft Oatly verschillende haverdrank producten op de markt.  De producten van Oatly zijn verkrijgbaar in meer dan 20 landen in Europa en Azië.

Transparantie

Het Zweedse bedrijf start de campagne natuurlijk voor hun eigen naamsbekendheid, maar ook voor het hogere doel. Het bedrijf roept de hele industrie op tot meer transparantie in hun productieketen. De klimaatimpact-cijfers van Oatly zijn een goed begin, maar voor de consument is het belangrijk om deze te kunnen vergelijken met andere producten. Als alle producenten hun klimaatvoetafdruk delen, kan de consument een weloverwogen beslissing maken.

De klimaateffecten van de producten van Oatly worden berekend door het bedrijf CarbonCloud. Zij nemen het hele productieproces mee in de berekening: van graanveld tot winkel, inclusief transport en de verpakking.

Lees ook
Ecoscore op de verpakking: haalbaar of fantasie?

Ecoscore op de verpakking: haalbaar of fantasie?

Het Belgische Colruyt werkt aan een ‘ecoscore’, vergelijkbaar met de Nutri-Score. Die moet het milieu-effect van producten aangeven op de verpakking. Wat wil Colruyt? En kan dat wel? We vragen het aan drie duurzaamheidsdenkers. Stefan Goethaert, directeur productie en kwaliteit bij Colruyt Group, kwam er begin januari mee, in het Belgische...

Denk en beslis mee over de toekomst van voedingsmiddelenproductie

Denk en beslis mee over de toekomst van voedingsmiddelenproductie

Gezondheid, transparantie, eco-responsibility, eerlijke prijzen. De voedingsmiddelenindustrie staat voor veel uitdagingen. Daarom heeft de SIAL-organisatie in aanloop naar de beurs in Parijs samen met het burgerplatform Make.org een wereldwijde consultatie opgezet, waarin elke foodprofessional mee kan denken en zijn mening geven over het thema: How...

Planeet-dieet past lang niet in ieders portemonnee

Planeet-dieet past lang niet in ieders portemonnee

  ‘Een dieet dat goed is voor je gezondheid, is ook goed voor de planeet’, schreef NPR vorige week op basis van een onderzoek van de Universiteiten van Minnesota en Oxford. Voedingsmiddelen met een hoge nutritionele waarde zouden een lager milieueffect hebben dan ongezond voedsel. De cijfers zijn vergeleken met het planeet-dieet...