Oatly wil klimaatvoetafdruk op alle voedselproducten

Oatly show us your numbers

“Hé voedingsindustrie, laat ons je cijfers zien!” – Zo luidt de campagne van plantaardige zuivelvervanger Oatly. Sinds een aantal weken publiceert Oatly de klimaatvoetafdruk van zijn producten op de verpakkingen, en het bedrijf vindt dat de hele voedingsmiddelenindustrie dat moet doen.

‘Wanneer je met het vliegtuig gaat, is het vrij eenvoudig om precies te weten hoeveel ton koolstofdioxide het kost om zowel jou als je opblaasbare flamingo helemaal naar bijvoorbeeld Tenerife te brengen. Tegelijkertijd is het eigenlijk onmogelijk om te weten welke impact verschillende voedingsmiddelen hebben’, schrijft Oatly in zijn campagne.

Oatly vindt dat het verplicht zou moeten zijn om de CO2-uitstoot van voedsel te vermelden op de verpakking, net zoals iedereen gewend is van de hoeveelheden suiker, zout en vetten op voedingswaardelabels. ‘Het kost tijd om iedereen samen te laten komen om hierover beslissingen te nemen, dus daarom hebben we besloten om het initiatief te nemen en er zelf mee te starten.’

Het merk Oatly is in de jaren ‘90 ontstaan uit de ideeën van een groep onderzoekers van de universiteit van Lund in Zweden. Zij ontdekten een enzym waarmee havervlokken omgezet kunnen worden tot een haverdrank met behoud van de voedingsvezels. Inmiddels heeft Oatly verschillende haverdrank producten op de markt.  De producten van Oatly zijn verkrijgbaar in meer dan 20 landen in Europa en Azië.

Transparantie

Het Zweedse bedrijf start de campagne natuurlijk voor hun eigen naamsbekendheid, maar ook voor het hogere doel. Het bedrijf roept de hele industrie op tot meer transparantie in hun productieketen. De klimaatimpact-cijfers van Oatly zijn een goed begin, maar voor de consument is het belangrijk om deze te kunnen vergelijken met andere producten. Als alle producenten hun klimaatvoetafdruk delen, kan de consument een weloverwogen beslissing maken.

De klimaateffecten van de producten van Oatly worden berekend door het bedrijf CarbonCloud. Zij nemen het hele productieproces mee in de berekening: van graanveld tot winkel, inclusief transport en de verpakking.

Lees ook
Bureau Veritas lanceert traceerlabel Origin

Bureau Veritas lanceert traceerlabel Origin

Bureau Veritas lanceert ’s werelds eerste traceerlabel Origin. Dit traceerlabel geeft consumenten een beeld van het volledige traject dat door voedingsmiddelen wordt afgelegd. Bureau Veritas presenteerde deze oplossing op 5 maart 2018 in Tokio tijdens de Global Food Safety Conference aan een internationaal publiek. Origin is gebaseerd op blockchaintechnologie...

Inschrijving Dutch Agri Food Week geopend

Inschrijving Dutch Agri Food Week geopend

De vierde editie van Dutch Agri Food Week vindt plaats van 5 tot en met 16 oktober 2018. De toekomst van ons eten staat centraal: wat eten we nu en in 2050? Dutch Agri Food Week nodigt bedrijven, organisaties, overheden en kennisinstellingen uit om mee te doen met hun eigen event. Dutch Agri Food Week versterkt het positieve beeld van de Nederlandse...

Olam wil 100% transparantie in de foodsector

Olam wil 100% transparantie in de foodsector

Olam International, wereldwijd agri-food bedrijf, introduceert AtSource: een systeem dat de ambitie heeft 100% transparantie te garanderen in de foodsector. Dit doet Olam door het verstrekken van in-depth data over al hun grondstoffen (onder meer cacao, koffie en cashew) en boeren (4.7 miljoen), gebaseerd op meer dan 80 indicatoren verdeeld over 12...