Oekraïens megabedrijf wil uitsnijderij in Nederland

mhp

Het Oekraïense megabedrijf MHP (Myronivsky Hliboproduct) gaat, samen met het Nederlandse vleeshandelsbedrijf Jan Zandbergen, in Nederland een uitsnijderij voor pluimveevlees openen.

Dat meldt BoerderijVandaag. MHP, met onder meer merk Qualiko, is voor Jan Zandbergen de Oekraïense leverancier van kuikenvlees.

Grootste pluimveevleesproducent

MHP is de grootste producent van pluimveevlees in Oekraïne. De integratie als geheel verbouwt graan, fokt kippen op, beschikt over eigen slachthuizen en faciliteiten voor verdere verwerking van kipproducten. In 2015 produceerde de integratie 566.600 ton pluimveevlees. Dit staat gelijk aan bijna de helft van de totale jaarproductie in Nederland.

Het bedrijf maakt in Oekraïne onder andere gebruik van Nederlandse slachtmachines, verpakkingstechnologie en broedmachines, en is mede-gefinancierd door Nederlandse banken. Verdere details over de plannen in Nederland wil MHP op dit moment nog niet geven, omdat het concern beursgenoteerd is.

Europese markt

MHP richt zich voor export onder andere op de Europese markt en het Midden-Oosten, nu de export naar verschillende voormalige landen van de voormalige Sovjet Unie flink is afgenomen. Vorig jaar groeide de totale omzet van de export naar Europa met 65% ten opzichte van 2014. MHP exporteerde vorig jaar 132.080 ton pluimveevlees, waarvan 27.285 ton naar Europa. Nederland is een belangrijke afnemer.

Lees ook:

Rusland verlengt sancties tegen EU (25 juni 2015)

Optimaal verwaarden pluimveevlees (1 november 2013) (Premium)

Meer over
Lees ook
Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

Vion brengt biologische lijn op de Duitse markt

De populariteit van biologisch vlees in Duitsland neemt toe. In 2019 steeg het marktaandeel met 13,8 procent. Daarom brengt Vion haar biologische lijn 'Der Grüne Weg' op de Duitse markt. Het assortiment bestaat uit biologisch rund- en varkensvlees. Het merk is gebaseerd op Vions Nederlandse bio-merk De Groene Weg.

TAPP Coalitie: Helft van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees

TAPP Coalitie: Helft van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees

52 procent van de Nederlanders is bereid om meer te betalen voor vlees. Er zit wel een voorwaarde aan. De meerpijs moet een goede bestemming krijgen, zoals goedkopere groenten en fruit en steun aan de boeren. Dat blijkt uit onderzoek van TAPP Coalitie.

Europese website Meat-the-facts

Europese website Meat-the-facts

Beeld: Screenshot website Meat the facts Eind september werd in het Europees Parlement de website Meat the facts gelanceerd. Het doel van deze website is om alle fabels rondom de veehouderij en de vleesproductie tegen te gaan.  Er is veel discussie over vlees en de veehouderij. Volgens de organisaties achter de website Meat the facts wordt dit...