Olam International meet ecologische en maatschappelijke impact

EVMI_Olam International_AtSource

Olam International introduceerde in april AtSource. Dit duurzaamheidssysteem geeft informatie over de ecologische en maatschappelijke impact van landbouwproducten onderweg van het veld naar de fabriek of winkel.

AtSource

Met AtSource kan Olam de ecologische voetafdruk van de 4,7 miljoen landbouwers in de toevoerketen van het bedrijf beter beoordelen en beïnvloeden. Deze groep landbouwers bestaat grotendeel uit kleinschalige telers van gewassen zoals cacao, koffie en cashewnoten in de opkomende landen. Duurzaamheid is een belangrijk begrip voor Olam. “Het ligt aan de basis van onze bedrijfsvoering,” aldus directeur marketing en sales, Roel van Poppel.

De klanten van Olam kunnen met AtSource niet alleen informatie krijgen over de ecologische en maatschappelijke invloed van de ingrediënten die ze gebruiken in hun eindproduct, maar ze kunnen daar ook actie op ondernemen. Voor de klanten van Olam wordt deze informatie steeds belangrijker. De consument wil namelijk precies weten welke ingrediënten in het producten zitten, waar deze vandaan komen en hoe deze zijn geproduceerd.

Wereldwijde omslag

Om de maatschappelijke en ecologische voetafdruk te kunnen meten, scoort Olam haar leveranciers op een tachtigtal indicatoren, die onder twaalf duurzaamheidstopic vallen. Denk aan watergebruik, CO2-voetafdruk, pesticidegebruik, arbeidsomstandigheden. Een groot deel van deze indicatoren is onderdeel van Olam's supplier Code. Momenteel biedt het bedrijf AtSource aan voor vier ketens: cacao en cashewnoten uit Ivoorkust, koffie uit Brazilië en Vietnam en uien en knoflook uit Amerika. Van Poppel: “In 2025 moeten alle ketens van Olam voldoen aan de AtSource voorwaarden.”

Olam International

Olam International is een agrobedrijf dat in de hele keten opereert. Het bedrijf levert voedsel en industriële grondstoffen aan meer dan 22.000 klanten over de hele wereld. Met een team van 72.000 medewerkers in 66 landen is het bedrijf handelt Olam onder andere in cacao, koffie, eetbare noten, specerijen en rijst.

Meer weten over AtSource van Olam International? Lees het artikel in EVMI, editie 4-2018. Nog geen abonnee? Sluit dan hier een abonnement af!

Lees ook
Bierbrouwerij AB InBev verduurzaamt met zonnepanelen

Bierbrouwerij AB InBev verduurzaamt met zonnepanelen

Bierbrouwerij AB InBev heeft een zonnepark met 434 zonnepanelen in gebruik genomen op het dak van de Horeca Technische Service in Gilze. De zonnepanelen zijn geplaatst door eigenaar Schroders Capital (namens Real Estate Gateway Fund) en levert 190.000 kWh per jaar.

Helft ambachtelijke bedrijven informeert klant onvoldoende over allergenen

Helft ambachtelijke bedrijven informeert klant onvoldoende over allergenen

Veel retail, ambachtelijke en horecabedrijven informeren klanten niet goed over de allergenen in voedsel. Dat concludeert de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op basis van de inspecties van ruim 5.000 bedrijven in 2021.

ING: Hoge inflatie kan verduurzaming in toeleverketens hinderen

ING: Hoge inflatie kan verduurzaming in toeleverketens hinderen

Voedingsbedrijven moeten de komende jaren vanwege wetgeving meer doen om arbeidsomstandigheden in internationale toeleverketens te verbeteren en milieuschade te beperken. Tegelijkertijd is er vanuit afnemers veel druk om prijzen laag te houden en zo de inflatie voor consumenten te beperken. Op de korte termijn zorgt dit voor een spagaat en kan dit investeringen...