Olam International meet ecologische en maatschappelijke impact

EVMI_Olam International_AtSource

Olam International introduceerde in april AtSource. Dit duurzaamheidssysteem geeft informatie over de ecologische en maatschappelijke impact van landbouwproducten onderweg van het veld naar de fabriek of winkel.

AtSource

Met AtSource kan Olam de ecologische voetafdruk van de 4,7 miljoen landbouwers in de toevoerketen van het bedrijf beter beoordelen en beïnvloeden. Deze groep landbouwers bestaat grotendeel uit kleinschalige telers van gewassen zoals cacao, koffie en cashewnoten in de opkomende landen. Duurzaamheid is een belangrijk begrip voor Olam. “Het ligt aan de basis van onze bedrijfsvoering,” aldus directeur marketing en sales, Roel van Poppel.

De klanten van Olam kunnen met AtSource niet alleen informatie krijgen over de ecologische en maatschappelijke invloed van de ingrediënten die ze gebruiken in hun eindproduct, maar ze kunnen daar ook actie op ondernemen. Voor de klanten van Olam wordt deze informatie steeds belangrijker. De consument wil namelijk precies weten welke ingrediënten in het producten zitten, waar deze vandaan komen en hoe deze zijn geproduceerd.

Wereldwijde omslag

Om de maatschappelijke en ecologische voetafdruk te kunnen meten, scoort Olam haar leveranciers op een tachtigtal indicatoren, die onder twaalf duurzaamheidstopic vallen. Denk aan watergebruik, CO2-voetafdruk, pesticidegebruik, arbeidsomstandigheden. Een groot deel van deze indicatoren is onderdeel van Olam's supplier Code. Momenteel biedt het bedrijf AtSource aan voor vier ketens: cacao en cashewnoten uit Ivoorkust, koffie uit Brazilië en Vietnam en uien en knoflook uit Amerika. Van Poppel: “In 2025 moeten alle ketens van Olam voldoen aan de AtSource voorwaarden.”

Olam International

Olam International is een agrobedrijf dat in de hele keten opereert. Het bedrijf levert voedsel en industriële grondstoffen aan meer dan 22.000 klanten over de hele wereld. Met een team van 72.000 medewerkers in 66 landen is het bedrijf handelt Olam onder andere in cacao, koffie, eetbare noten, specerijen en rijst.

Meer weten over AtSource van Olam International? Lees het artikel in EVMI, editie 4-2018. Nog geen abonnee? Sluit dan hier een abonnement af!

Lees ook
Column: Naar duurzaam en gezond voedsel

Column: Naar duurzaam en gezond voedsel

Naar duurzaam en gezond voedsel In 2019 gaf de EAT-Lancet-commissie aan dat er radicale veranderingen nodig zijn om een wereldbevolking van 10 miljard mensen in 2050 duurzaam en gezond te kunnen voeden. Het driejarig onderzoek door 37 vooraanstaande voedselexperts uit 16 landen geeft aan dat ‘business as usual’ geen optie is. Concreet...

Eerlijke prijs voor vlees

Eerlijke prijs voor vlees

Nederlanders betalen te weinig voor vlees. Dat is de stelling van TAPPC. Deze coalitie pleit voor een 'eerlijke' prijs voor vlees waarin ook de maatschappelijke kosten zijn meegerekend. Minister Carola Schouten staat hier voor open. Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer.

Marqt verkoopt wijn met natuurlijke sulfietvervanger

Marqt verkoopt wijn met natuurlijke sulfietvervanger

Marqt heeft een nieuwe wijn in de schappen. De Novatura pinot noir van Biologische wijngaard de Colonjes. Volgens de duurzame retailer is dit de eerste Europese wijn met een natuurlijke sulfietvervanger, het plantenextract Estaan.