Omzet 'Beter Leven' keurmerk met bijna 40% gestegen

consumenten fruit

Het marktaandeel van duurzaam voedsel is in 2017 hard gegroeid. In 2017 kochten huishoudens voor 4,5 miljard euro aan dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. De omzet van het 'Beter Leven' keurmerk groeide zelfs met 39% ten opzichte van 2016. Dat staat in de Monitor Duurzaam Voedsel 2017, die Wageningen Economic Research in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft gepubliceerd.

Beter leven

Ten opzichte van 2016 hebben consumenten vorig jaar 730 miljoen euro meer besteed aan voedsel met een keurmerk. Het marktaandeel duurzaam voedsel ligt inmiddels op 11%. De omzet van voedsel met het keurmerk ‘Beter Leven’ kwam uit op bijna 1,6 miljard euro (39% meer dan een jaar eerder), die van het keurmerk ‘biologisch’ op ruim 1,2 miljard euro (een plus van 5%).

In 2017 liet de verkoop van de meeste productengroepen duurzaam voedsel een (forse) stijging zien, onder meer vlees en vleeswaren (1,4 miljard euro omzet, groei van 40% ten opzichte van 2016) en houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (607 miljoen euro omzet, 16% groei). Kijkend naar marktaandeel binnen een productgroep, is het grootste marktaandeel weggelegd voor eieren: 37% van alle verkochte eieren was duurzaam. Toch daalde in 2017 de omzet van eieren met een duurzaamheidskeurmerk. Door de fipronilaffaire en de ophokplicht voor pluimvee was er vorig jaar minder aanbod van eieren met een duurzaamheidskeurmerk.

Lees ook
Een kijkje in het Foods Innovation Centre van Unilever

Een kijkje in het Foods Innovation Centre van Unilever

Een aantal maanden geleden opende Unilever officieel zijn gloednieuwe Foods Innovation Centre in Wageningen. Het nieuwe R&D-centrum moet leiden tot meer samenwerking met start-ups en kennisinstellingen, en plaveit de weg naar een nieuwe manier om onderzoek en ontwikkeling aan te pakken. Op zes december vorig jaar opende koning Willem-Alexander...

WUR ontwikkelt openbaar detectiesysteem voor ontbossing

WUR ontwikkelt openbaar detectiesysteem voor ontbossing

Multinationals zijn de slag tegen ontbossing aan het verliezen. Nog steeds worden enorme stukken oerwoud in Zuidoost-Azië vernietigd, met palmolieproductie als voornaamste doel. Nieuwe tools zijn nodig om de grip op de palmolieketen te verstevigen. Een van die tools wordt ontwikkeld in Nederland. Foto: Ontbossing in Maleisië (NASA) Eigenlijk...

Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

Marketingstrategieën die de nadruk leggen op dierenwelzijn, zijn bij grote groepen consumenten niet effectief. Dat concludeert onderzoeker Lenka van Riemsdijk in haar promotieonderzoek bij Wageningen University & Research. Er zou meer voordeel te behalen bij een boodschap waarbij dierenwelzijn en het eigenbelang van de consument niet tegenover...