Omzet 'Beter Leven' keurmerk met bijna 40% gestegen

1 november 2018

Het marktaandeel van duurzaam voedsel is in 2017 hard gegroeid. In 2017 kochten huishoudens voor 4,5 miljard euro aan dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. De omzet van het 'Beter Leven' keurmerk groeide zelfs met 39% ten opzichte van 2016. Dat staat in de Monitor Duurzaam Voedsel 2017, die Wageningen Economic Research in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft gepubliceerd.

Beter leven

Ten opzichte van 2016 hebben consumenten vorig jaar 730 miljoen euro meer besteed aan voedsel met een keurmerk. Het marktaandeel duurzaam voedsel ligt inmiddels op 11%. De omzet van voedsel met het keurmerk ‘Beter Leven’ kwam uit op bijna 1,6 miljard euro (39% meer dan een jaar eerder), die van het keurmerk ‘biologisch’ op ruim 1,2 miljard euro (een plus van 5%).

In 2017 liet de verkoop van de meeste productengroepen duurzaam voedsel een (forse) stijging zien, onder meer vlees en vleeswaren (1,4 miljard euro omzet, groei van 40% ten opzichte van 2016) en houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (607 miljoen euro omzet, 16% groei). Kijkend naar marktaandeel binnen een productgroep, is het grootste marktaandeel weggelegd voor eieren: 37% van alle verkochte eieren was duurzaam. Toch daalde in 2017 de omzet van eieren met een duurzaamheidskeurmerk. Door de fipronilaffaire en de ophokplicht voor pluimvee was er vorig jaar minder aanbod van eieren met een duurzaamheidskeurmerk.

Altijd op de hoogte blijven?