Omzet duurzaam sterk in de lift

De omzet van duurzame voeding in Nederlandse supermarkten zit sterk in de lift. In het eerste halfjaar van 2016 groeide de duurzame omzet met 24 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzetgroei voor alle producten bedroeg 2,4 procent.

Dat meldt Distrifood. IRI onderzocht in opdracht van Monitor Keurmerken producten met één of meerdere van de keurmerken ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, Rainforest Alliance, UTZ, LR en Milieukeur.

De 3 grootste keurmerken zijn Beter Leven, Biologisch en UTZ. Deze zijn in het eerste halfjaar van 2016 samen goed voor 80 procent van de totale omzet van producten met een keurmerk in supermarkten.

Varkens- en kippenvlees

Absoluut gezien behaalde Beter Leven de grootste groei. Dit komt vooral door het toegenomen aanbod aan vlees met 1-ster, en dan met name varkens- en kippenvlees.

Bij varkensvlees kwam die groei vooral doordat regulier varkensvlees werd vervangen door vlees met één ster. Ook de omzet van producten met 2 en 3 sterren steeg fors in het eerste halfjaar.

Vis ook duurzamer

Vis wordt eveneens steeds duurzamer. De omzet van vis met ASC- en MSC-keurmerk in de supermarkten groeide met 39 procent. Vooral de omzet in verse vis, zoals zalm, met een duurzaamheidslogo nam toe.

De groei komt vooral doordat supermarkten reguliere producten steeds vaker vervangen door duurzame alternatieven, waardoor dit aanbod uitgebreider wordt. Dit gebeurt mede door druk van actiegroepen.

Daarnaast is er bij consumenten een groeiend bewustzijn over wat ze op tafel zetten. Dierenwelzijn en de herkomst van de producten spelen daarbij een grote rol.

1,3 miljard euro

De totale omzet van verkochte producten met een keurmerk in supers bedroeg bijna 1,3 miljard euro tegenover iets meer dan 1 miljard in het eerste halfjaar van 2015.

Over het hele jaar 2015 bedroeg de omzet van duurzame producten bij supers ruim 2,1 miljard. Dat is 9,1 procent van de totale omzet in voeding in 2015.

Lees ook:

Lees ook
Interview Remko Boom | Meer duurzaamheid kan ook betere producten betekenen

Interview Remko Boom | Meer duurzaamheid kan ook betere producten betekenen

Het beschikken over voldoende voedsel van hoge kwaliteit zonder de aarde te veel uit te putten en te vervuilen, zal de komende decennia een van de grootste uitdagingen zijn in de voedingsmiddelenindustrie.

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

Verpakkingen verduurzamen in rap tempo. Als je niet verduurzaamt, verlies je het van de “groene” verpakking van de concurrent in het schap. Maar écht verduurzamen is vaak lastig en nog vaker duur. Dus dan doen we toch gewoon alsof?

Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Marianne van Keep, Chief Sustainability Officer bij Verstegen Spices & Sauces, kreeg 11 november de titel ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’ toegekend tijdens het Nationaal Sustainability Congres in Hilversum.