Omzet duurzaam sterk in de lift

De omzet van duurzame voeding in Nederlandse supermarkten zit sterk in de lift. In het eerste halfjaar van 2016 groeide de duurzame omzet met 24 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De omzetgroei voor alle producten bedroeg 2,4 procent.

Dat meldt Distrifood. IRI onderzocht in opdracht van Monitor Keurmerken producten met één of meerdere van de keurmerken ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, Rainforest Alliance, UTZ, LR en Milieukeur.

De 3 grootste keurmerken zijn Beter Leven, Biologisch en UTZ. Deze zijn in het eerste halfjaar van 2016 samen goed voor 80 procent van de totale omzet van producten met een keurmerk in supermarkten.

Varkens- en kippenvlees

Absoluut gezien behaalde Beter Leven de grootste groei. Dit komt vooral door het toegenomen aanbod aan vlees met 1-ster, en dan met name varkens- en kippenvlees.

Bij varkensvlees kwam die groei vooral doordat regulier varkensvlees werd vervangen door vlees met één ster. Ook de omzet van producten met 2 en 3 sterren steeg fors in het eerste halfjaar.

Vis ook duurzamer

Vis wordt eveneens steeds duurzamer. De omzet van vis met ASC- en MSC-keurmerk in de supermarkten groeide met 39 procent. Vooral de omzet in verse vis, zoals zalm, met een duurzaamheidslogo nam toe.

De groei komt vooral doordat supermarkten reguliere producten steeds vaker vervangen door duurzame alternatieven, waardoor dit aanbod uitgebreider wordt. Dit gebeurt mede door druk van actiegroepen.

Daarnaast is er bij consumenten een groeiend bewustzijn over wat ze op tafel zetten. Dierenwelzijn en de herkomst van de producten spelen daarbij een grote rol.

1,3 miljard euro

De totale omzet van verkochte producten met een keurmerk in supers bedroeg bijna 1,3 miljard euro tegenover iets meer dan 1 miljard in het eerste halfjaar van 2015.

Over het hele jaar 2015 bedroeg de omzet van duurzame producten bij supers ruim 2,1 miljard. Dat is 9,1 procent van de totale omzet in voeding in 2015.

Lees ook:

Lees ook
De machine  achter de bakker

De machine achter de bakker

Ook bakkerijen, zelfs ambachtelijke, innoveren en verduurzamen. Grotendeels door de aanschaf van nieuwe bakmachines. Automatisering, duurzaamheid en efficiency zijn de belangrijkste thema’s binnen de wereld van de bakkerijma-chines. Met minder handen toch een ambachtelijk en onderscheidend product maken, en het liefst de hele dag vers. De nieuwe...

BeFrank wil bananenrevolutie

BeFrank wil bananenrevolutie

Een revolutie in de bananenbranche, dat heeft BeFrank Bananen voor ogen. Dat kan alleen door bananen voor een eerlijke prijs te verkopen, waar de gehele keten van meeprofiteert. Want daar schort het nu aan, vindt initiatiefnemer Franklin Ginus. Dit gaat niet alleen ten koste van de mens, maar ook van het milieu. De huisvesting van BeFrank is in ieder...

Verstegen wint Business and Biodiversity award

Verstegen wint Business and Biodiversity award

Verstegen Spices & Sauces won op 3 november de Business and Biodiversity Award. De prijs werd toegekend door de vakjury van de European Business Award voor Environment, een initiatief van de Europese Commissie.