Omzet en winst FrieslandCampina verbeteren in eerste halfjaar 2022

Persbericht FrieslandCampina vlag

De omzet en winst van FrieslandCampina zijn in het eerste halfjaar van 2022 verbetert, meldt het bedrijf in een halfjaarbericht.  De netto-omzet steeg met 19,4 procent naar 6,6 miljard euro. In de eerste helft van 2021 was dat 5,5 miljard euro.

De stijging is het gevolg van prijsverhogingen, hogere basiszuivelprijzen en het herstel van de out-of-home-markt in Europa. De netto-omzet van de business group Food & Beverage steeg met 19,7 procent naar 4,5 miljard euro. Het volume van de retail-merken daalde licht ten opzichte van 2021. De netto-omzet van de business group Specialised Nutrition steeg met 18,6 procent ten opzichte dezelfde periode vorig jaar. De business group Ingredients realiseerde een stijging van 31,8 procent en de business group Trading zag een omzetstijging van 21,7 procent.

Het bedrijfsresultaat van FrieslandCampina steeg in de eerste helft van 2022 naar 328 miljoen euro (eerste helft 2021: 130 miljoen euro) en de nettowinst naar 139 miljoen euro (eerste helft 2021: 62 miljoen euro).

Melkprijs

De melkaanvoer van de leden-melkveehouders daalde in het eerste halfjaar van 2022 met 4,6 procent tot 4,8 miljard kilo ten opzichte van de eerste helft van 2021 als gevolg van een daling van het ledental, mindere kwaliteit van het kuilgras en hogere voerkosten. De melkprijs voor de leden-melkveehouders steeg in het eerste halfjaar van 2022 met 37,8 procent naar 51,33 euro per 100 kilo melk.

Vooruitzichten

FrieslandCampina noemt de vooruitzichten voor de tweede helft van het jaar onzeker als gevolg van de oorlog in Oekraïne, de coronapandemie, kostenstijgingen en algemene verstoringen in het internationale productie- en handelsverkeer. FrieslandCampina blijft onderzoeken hoe het zijn productienetwerk verder kan optimaliseren. In verband met de vele onzekerheden geeft FrieslandCampina geen winstverwachting voor 2022 af en wordt er ook geen uitspraak gedaan over de toekomstige ontwikkeling van de melkprijzen.

Bron: FrieslandCampina

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Thema's
Lees ook
Column: Ook plantaardig?

Column: Ook plantaardig?

Ook FrieslandCampina doet mee aan de energie- en de eiwittransitie. Hoe? Door naast zuivel ook ruimte te maken voor plantaardige producten. Eerder dit jaar kwam FrieslandCampina met een klimaatplan met scherpe doelstellingen voor 2030. Wat betreft de energietransitie zijn de maatregelen drastisch. Uiterlijk 2050 willen wij netto-klimaatneutraal produceren....

Dalende verkopen bij voedingsspeciaalzaken en supermarkten

Dalende verkopen bij voedingsspeciaalzaken en supermarkten

In 2022 zagen voedingsspeciaalzaken en supermarkten hun verkopen dalen. Oorzaken zijn onder andere de heropening van de horeca en de huidige recessie. ABN AMRO verwacht dat deze daling zich in 2023 voortzet.

Leden FrieslandCampina kiezen voor duurzaamheid

Leden FrieslandCampina kiezen voor duurzaamheid

Onlangs vond de vergadering van de ledenraad van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina plaats. De leden namen besluiten over het Melkgeldreglement, duurzaamheid en uitbreiding van het werkgebied. FrieslandCampina stuurde na afloop het onderstaande persbericht.