Omzet en winst FrieslandCampina verbeteren in eerste halfjaar 2022

Persbericht FrieslandCampina vlag

De omzet en winst van FrieslandCampina zijn in het eerste halfjaar van 2022 verbetert, meldt het bedrijf in een halfjaarbericht.  De netto-omzet steeg met 19,4 procent naar 6,6 miljard euro. In de eerste helft van 2021 was dat 5,5 miljard euro.

De stijging is het gevolg van prijsverhogingen, hogere basiszuivelprijzen en het herstel van de out-of-home-markt in Europa. De netto-omzet van de business group Food & Beverage steeg met 19,7 procent naar 4,5 miljard euro. Het volume van de retail-merken daalde licht ten opzichte van 2021. De netto-omzet van de business group Specialised Nutrition steeg met 18,6 procent ten opzichte dezelfde periode vorig jaar. De business group Ingredients realiseerde een stijging van 31,8 procent en de business group Trading zag een omzetstijging van 21,7 procent.

Het bedrijfsresultaat van FrieslandCampina steeg in de eerste helft van 2022 naar 328 miljoen euro (eerste helft 2021: 130 miljoen euro) en de nettowinst naar 139 miljoen euro (eerste helft 2021: 62 miljoen euro).

Melkprijs

De melkaanvoer van de leden-melkveehouders daalde in het eerste halfjaar van 2022 met 4,6 procent tot 4,8 miljard kilo ten opzichte van de eerste helft van 2021 als gevolg van een daling van het ledental, mindere kwaliteit van het kuilgras en hogere voerkosten. De melkprijs voor de leden-melkveehouders steeg in het eerste halfjaar van 2022 met 37,8 procent naar 51,33 euro per 100 kilo melk.

Vooruitzichten

FrieslandCampina noemt de vooruitzichten voor de tweede helft van het jaar onzeker als gevolg van de oorlog in Oekraïne, de coronapandemie, kostenstijgingen en algemene verstoringen in het internationale productie- en handelsverkeer. FrieslandCampina blijft onderzoeken hoe het zijn productienetwerk verder kan optimaliseren. In verband met de vele onzekerheden geeft FrieslandCampina geen winstverwachting voor 2022 af en wordt er ook geen uitspraak gedaan over de toekomstige ontwikkeling van de melkprijzen.

Bron: FrieslandCampina

Thema's
Lees ook
Nieuwe Sales Director FrieslandCampina Consumer Dairy Netherlands

Nieuwe Sales Director FrieslandCampina Consumer Dairy Netherlands

FrieslandCampina Consumer Dairy Netherlands heeft een nieuwe Sales Director. Bob Mulder gaat vanaf 1 oktober 2022 deze functie vervullen en volgt Dieuwer van Staveren op.

Omzetstijging Ter Beke

Omzetstijging Ter Beke

Ter Beke sloot de eerste helft van 2022 af met een hogere omzet en lagere bedrijfswinst. In totaal kwam de omzet van de Belgische vleeswaren en diepvriesmaaltijdenproducent uit op 373 miljoen euro. Dat meldt Ter Beke in een persbericht op de website.

Omzet DSM groeit met 17 procent in eerste helft 2022

Omzet DSM groeit met 17 procent in eerste helft 2022

De omzet van DSM is in het eerste half jaar van 2022 boven verwachting gegroeid. Dat heeft DSM grotendeels te danken aan de prijsverhogingen van producten. De omzet groeide het afgelopen half jaar met 17 procent tot ruim 4 miljard euro.