Omzet foodservice stijgt boven de 20 miljard

consumenten fruit

De omzet van foodservicebedrijven steeg in 2018 met 5,5% tot een recordomzet van meer dan € 20 miljard. Dat blijkt uit cijfers van het Foodservice Instituut Nederland.

Vooral het thuisbezorgen voedingsmiddelen heeft een groot aandeel in de omzetgroei. De consument laat zowel zijn boodschappen (stijging 29%), als maaltijden (stijging 13,4%) vaker thuisbezorgen. Het klassieke supermarktmodel van weekboodschappen komt onder druk te staan.

Online blijft groeien

De omzet van bezorgconcepten gaat de komende jaren verder groeien. Niet alleen door de bezorgplatforms als thuisbezorgd.nl, maar ook foodretailers gaan maaltijden verkopen en thuis (en op kantoren) bezorgen. Daarom zullen zowel Foodservice als Foodretail hun bezorgdiensten blijven ontwikkelen. De rol van online wordt niet alleen groter door bezorgen, ook in de winkels en restaurants krijgt het mobiel bestellen steeds meer voet aan de grond in navolging van de succesvolle ‘kiosk-zuilen’ van McDonalds en de bijbehorende ‘table-service’.

Vooruitzichten in food blijven goed

FSIN verwacht dat de totaalomzet in voedings- en genotmiddelen dit jaar met 4,5% gaat groeien. De buitenshuisconsumptie zal naar verwachting ruim 6% groeien. Dat komt niet alleen door de prijsstijgingen, maar vooral ook omdat consumenten steeds meer buitenshuis gaan leven. Het aantal terrassen zal blijven groeien en het aantal evenementen waar ‘food’ een belangrijke component is, blijft ook stijgen.

Lees ook
Mogelijk Listeria in vleesproducten Deen

Mogelijk Listeria in vleesproducten Deen

De Duitse biefstuk, Tartaar (XL) en diverse soorten Filet Americain van Deen Supermarkten zijn mogelijk besmet met listeria, waarschuwt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Consumptie kan maag- en darmklachten opleveren en schadelijk zijn voor de gezondheid. De voedselwaakhond stuurt daarom een veiligheidswaarschuwing uit. Kinderen,...

Online bestedingen food groeien nog steeds sterk

Online bestedingen food groeien nog steeds sterk

Nederlandse consumenten bestellen steeds vaker voedingsmiddelen via internet. In het tweede kwartaal van 2018 groeide het aantal online aankopen in de categorie food met 45% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De hoeveelheid geld die online aan voedingsmiddelen is besteed steeg met 39%. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt monitor....

Samenwerking tussen retailers en toeleveranciers kan beter

Samenwerking tussen retailers en toeleveranciers kan beter

Supermarkten en andere foodretailers zijn maar beperkt tevreden over de samenwerking met toeleveranciers. Dat blijkt uit onderzoek van Nyenrode Business Universiteit en Slimstock. Retailers waarderen de samenwerking gemiddeld met een 6+. Volgens retailers zijn leveringen regelmatig te laat of onvolledig. Vooral bij bijzondere omstandigheden, zoals promoties,...