Omzet foodservice stijgt boven de 20 miljard

consumenten fruit

De omzet van foodservicebedrijven steeg in 2018 met 5,5% tot een recordomzet van meer dan € 20 miljard. Dat blijkt uit cijfers van het Foodservice Instituut Nederland.

Vooral het thuisbezorgen voedingsmiddelen heeft een groot aandeel in de omzetgroei. De consument laat zowel zijn boodschappen (stijging 29%), als maaltijden (stijging 13,4%) vaker thuisbezorgen. Het klassieke supermarktmodel van weekboodschappen komt onder druk te staan.

Online blijft groeien

De omzet van bezorgconcepten gaat de komende jaren verder groeien. Niet alleen door de bezorgplatforms als thuisbezorgd.nl, maar ook foodretailers gaan maaltijden verkopen en thuis (en op kantoren) bezorgen. Daarom zullen zowel Foodservice als Foodretail hun bezorgdiensten blijven ontwikkelen. De rol van online wordt niet alleen groter door bezorgen, ook in de winkels en restaurants krijgt het mobiel bestellen steeds meer voet aan de grond in navolging van de succesvolle ‘kiosk-zuilen’ van McDonalds en de bijbehorende ‘table-service’.

Vooruitzichten in food blijven goed

FSIN verwacht dat de totaalomzet in voedings- en genotmiddelen dit jaar met 4,5% gaat groeien. De buitenshuisconsumptie zal naar verwachting ruim 6% groeien. Dat komt niet alleen door de prijsstijgingen, maar vooral ook omdat consumenten steeds meer buitenshuis gaan leven. Het aantal terrassen zal blijven groeien en het aantal evenementen waar ‘food’ een belangrijke component is, blijft ook stijgen.

Lees ook
Inga Blokker nieuwe directeur van FSIN

Inga Blokker nieuwe directeur van FSIN

FoodService Instituut Nederlands (FSIN), het grootste voedsel kennisinstituut van Nederland, heeft per 1 mei een nieuwe directeur. Inga Blokker volgt Jan-Willem Grievink op, die met pensioen gaat.

Coronacrisis jaagt groeiende bezorgtrend aan

Coronacrisis jaagt groeiende bezorgtrend aan

In 2020 groeide de totale deliverymarkt - denk aan maaltijddelivery en boodschappenbezorging - met 43% ten opzichte van 2019. Dat meldt foodbranche-vereniging FoodService Instituut Nederland (FSIN). De deliveryspelers zijn inmiddels goed voor bijna 10% van de totale uitgaven aan eten en drinken.

Bezorging wint van zelf koken

Bezorging wint van zelf koken

Jongere generaties kiezen in vergelijking met twee jaar geleden steeds vaker voor een bezorgmaaltijd als ze geen zin hebben om te koken. Ze grijpen daarmee steeds vaker naar de ultra-gemaksoplossing. Dat blijkt uit de FSIN FoodShopper Monitor 2021, ‘Hoe de crisis consumentengedrag verandert’, die medio november verschijnt.