Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

Keurmerken_top keurmerken milieu centraal

In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad.

De omzet van producten met een keurmerk groeide in 2019 naar €5,3 miljard. Dat is een stijging van 26% ten opzichte van 2018. Die groei ligt ruim zes keer boven de groei van de markt, die 4,2% bedroeg. Er is sprake van bestendige groei in het duurzaamheidssegment. Ook in 2018 (+16%) en 2017 (+30%) groeide het aandeel van producten met duurzaamheidskeurmerk al nadrukkelijk.

Het Beter Leven-Keurmerk is nog steeds het grootste keurmerk in de supermarkt. Het groeide in 2019 met 25%. Ook Biologisch (+5%), ASC en MSC groeiden gestaag door. Producten met het keurmerk On the way to PlanetProof zagen hun omzet vertienvoudigen omdat het door supermarkten actief in de markt is gezet op een breed assortiment.

In België zag men een groei in het keurmerk Biologisch van 760 miljoen euro in 2018 naar 779 miljoen euro in 2019 (+2,5%), schrijft Vilt. In de afgelopen 10 jaar groeide de omzet van biologische producten met 98%. Opvallend is dat de omzetgroei van voeding in totaal slechts 0,8% bedroeg in de afgelopen 10 jaar.

De verschuiving naar duurzaam en/of biologisch lijkt ook een blijvertje te zijn in tijden van corona. De consument let meer op zijn gezondheid en verwacht dat biologische producten gezonder zijn.

Foodlog

Lees ook
Europeaan onderschat eigen impact op milieu

Europeaan onderschat eigen impact op milieu

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig invloed heeft op het milieu. Een groot deel van hen zegt echter wel rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. BEUC onderzocht via een enquête de mening van Europese consumenten...

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

De LTO liet de houding van consumenten ten aanzien van duurzaamheid onderzoeken. Hieruit blijkt dat een groot deel van de consumenten aangeeft duurzaam te willen consumeren. Een veel kleiner deel lijkt dit ook daadwerkelijk te doen. De LTO geeft aan dat verduurzamingsbeleid zich niet alleen op de agrarische sector moet richten.

Kweekvis duurzamer dan gedacht volgens nieuwe FIFO-methode

Kweekvis duurzamer dan gedacht volgens nieuwe FIFO-methode

Wetenschapper Björn Kok ontwikkelde een nieuwe methode om te berekenen hoeveel kilo wilde vis nodig is voor één kilo kweekvis. Hieruit komt het beeld naar voren dat kweekvis duurzamer is dan gedacht.