Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

Keurmerken_top keurmerken milieu centraal

In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad.

De omzet van producten met een keurmerk groeide in 2019 naar €5,3 miljard. Dat is een stijging van 26% ten opzichte van 2018. Die groei ligt ruim zes keer boven de groei van de markt, die 4,2% bedroeg. Er is sprake van bestendige groei in het duurzaamheidssegment. Ook in 2018 (+16%) en 2017 (+30%) groeide het aandeel van producten met duurzaamheidskeurmerk al nadrukkelijk.

Het Beter Leven-Keurmerk is nog steeds het grootste keurmerk in de supermarkt. Het groeide in 2019 met 25%. Ook Biologisch (+5%), ASC en MSC groeiden gestaag door. Producten met het keurmerk On the way to PlanetProof zagen hun omzet vertienvoudigen omdat het door supermarkten actief in de markt is gezet op een breed assortiment.

In België zag men een groei in het keurmerk Biologisch van 760 miljoen euro in 2018 naar 779 miljoen euro in 2019 (+2,5%), schrijft Vilt. In de afgelopen 10 jaar groeide de omzet van biologische producten met 98%. Opvallend is dat de omzetgroei van voeding in totaal slechts 0,8% bedroeg in de afgelopen 10 jaar.

De verschuiving naar duurzaam en/of biologisch lijkt ook een blijvertje te zijn in tijden van corona. De consument let meer op zijn gezondheid en verwacht dat biologische producten gezonder zijn.

Foodlog

Lees ook
Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

De populariteit van voedsel met een duurzaamheidskeurmerk neemt toe. Niet alleen kozen in 2019 meer consumenten voor deze producten. Ook nam het aanbod toe. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel, die minster Schouten 17 november naar de Tweede Kamer stuurde.

De machine  achter de bakker

De machine achter de bakker

Ook bakkerijen, zelfs ambachtelijke, innoveren en verduurzamen. Grotendeels door de aanschaf van nieuwe bakmachines. Automatisering, duurzaamheid en efficiency zijn de belangrijkste thema’s binnen de wereld van de bakkerijma-chines. Met minder handen toch een ambachtelijk en onderscheidend product maken, en het liefst de hele dag vers. De nieuwe...

BeFrank wil bananenrevolutie

BeFrank wil bananenrevolutie

Een revolutie in de bananenbranche, dat heeft BeFrank Bananen voor ogen. Dat kan alleen door bananen voor een eerlijke prijs te verkopen, waar de gehele keten van meeprofiteert. Want daar schort het nu aan, vindt initiatiefnemer Franklin Ginus. Dit gaat niet alleen ten koste van de mens, maar ook van het milieu. De huisvesting van BeFrank is in ieder...