Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

Keurmerken_top keurmerken milieu centraal

In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad.

De omzet van producten met een keurmerk groeide in 2019 naar €5,3 miljard. Dat is een stijging van 26% ten opzichte van 2018. Die groei ligt ruim zes keer boven de groei van de markt, die 4,2% bedroeg. Er is sprake van bestendige groei in het duurzaamheidssegment. Ook in 2018 (+16%) en 2017 (+30%) groeide het aandeel van producten met duurzaamheidskeurmerk al nadrukkelijk.

Het Beter Leven-Keurmerk is nog steeds het grootste keurmerk in de supermarkt. Het groeide in 2019 met 25%. Ook Biologisch (+5%), ASC en MSC groeiden gestaag door. Producten met het keurmerk On the way to PlanetProof zagen hun omzet vertienvoudigen omdat het door supermarkten actief in de markt is gezet op een breed assortiment.

In België zag men een groei in het keurmerk Biologisch van 760 miljoen euro in 2018 naar 779 miljoen euro in 2019 (+2,5%), schrijft Vilt. In de afgelopen 10 jaar groeide de omzet van biologische producten met 98%. Opvallend is dat de omzetgroei van voeding in totaal slechts 0,8% bedroeg in de afgelopen 10 jaar.

De verschuiving naar duurzaam en/of biologisch lijkt ook een blijvertje te zijn in tijden van corona. De consument let meer op zijn gezondheid en verwacht dat biologische producten gezonder zijn.

Foodlog

Lees ook
Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Henk en Bart Schellekens nemen Bon Vivant over

Sinds 1987 verzorgt de coöperatie Bon Vivant de in‐ en verkoop van scharrel‐ en biologisch vlees in Nederland. De coöperatie gaat nu verder onder leiding van Henk en Bart Schellekens. Zij willen de consument het meest diervriendelijke, gezondste en kwalitatief beste vlees van Nederlandse bodem bieden.

Rainforest Alliance komt met nieuw certificatieprogramma

Rainforest Alliance komt met nieuw certificatieprogramma

Deze maand rolt Rainforest Alliance een vernieuwd certificeringsprogramma uit. Het vernieuwde programma van het duurzaamheidskeurmerk heeft verbeterde criteria en meting, en implementeert een aantal belangrijke innovaties. Het nieuwe programma vervangt de bestaande Rainforest Alliance en UTZ-certificeringsprogramma’s vanaf medio 2021.

HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

Onlangs publiceerde groenteproducent HAK een Maatschappelijk Impact Rapport met behaalde resultaten en nieuwe duurzaamheidsdoelen. Daarmee wil het bedrijf zich profileren als groene onderneming en een maatschappelijk debat aanzwengelen. We spreken directeur Timo Hoogeboom over de ambities van HAK. HAK is misschien een van de weinige voedingsmiddelenbedrijven...