Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

Keurmerken_top keurmerken milieu centraal

In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad.

De omzet van producten met een keurmerk groeide in 2019 naar €5,3 miljard. Dat is een stijging van 26% ten opzichte van 2018. Die groei ligt ruim zes keer boven de groei van de markt, die 4,2% bedroeg. Er is sprake van bestendige groei in het duurzaamheidssegment. Ook in 2018 (+16%) en 2017 (+30%) groeide het aandeel van producten met duurzaamheidskeurmerk al nadrukkelijk.

Het Beter Leven-Keurmerk is nog steeds het grootste keurmerk in de supermarkt. Het groeide in 2019 met 25%. Ook Biologisch (+5%), ASC en MSC groeiden gestaag door. Producten met het keurmerk On the way to PlanetProof zagen hun omzet vertienvoudigen omdat het door supermarkten actief in de markt is gezet op een breed assortiment.

In België zag men een groei in het keurmerk Biologisch van 760 miljoen euro in 2018 naar 779 miljoen euro in 2019 (+2,5%), schrijft Vilt. In de afgelopen 10 jaar groeide de omzet van biologische producten met 98%. Opvallend is dat de omzetgroei van voeding in totaal slechts 0,8% bedroeg in de afgelopen 10 jaar.

De verschuiving naar duurzaam en/of biologisch lijkt ook een blijvertje te zijn in tijden van corona. De consument let meer op zijn gezondheid en verwacht dat biologische producten gezonder zijn.

Foodlog

Lees ook
Groei Europese zeewiermarkt stimuleert teelt tussen windparken op Noordzee

Groei Europese zeewiermarkt stimuleert teelt tussen windparken op Noordzee

Europeanen gaan steeds meer zeewier eten. De toenemende vraag is een stimulans voor de Europese zeewierproductie. Deze is momenteel nog minimaal, het grootste deel van zeewier wordt geïmporteerd uit Azië. Maar in 2030 kan een kwart van de Europese zeewiermarkt afkomstig zijn van zeewier, gekweekt in de offshore windparken in de Noordzee.

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Onafhankelijk onderzoeksinstituut Questionmark is een vergelijkingsonderzoek gestart naar de duurzaamheid van supermarkten. Uit de resultaten volgt een publieke ranglijst die laat zien in hoeverre supermarkten de consument helpen om duurzaam te eten.

Gulpener Sterk Rogge Bier Bioproduct 2021

Gulpener Sterk Rogge Bier Bioproduct 2021

Sterk Rogge Bier van Gulpener Bierbrouwerij is het 'Bioproduct van 2021'. Jan-Paul Rutten, directeur van Gulpener Bierbrouwerij reageert blij. "Dit is waanzinnig mooi. Een hele gave prijs. We produceren al vijftien jaar biologische producten in onze brouwerij en dit is de next step."