Omzet voedsel met keurmerk in vier jaar verdubbeld

Keurmerken_top keurmerken milieu centraal

In vier jaar tijd is de omzet aan voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid in de Nederlandse supermarkten meer dan verdubbeld. Dat meldt onderzoeksbureau IRI naar aanleiding van de publicatie van de meest recente Monitor Keurmerken Retail

In 2014 gaven Nederlandse consumenten €1,9 miljard uit aan duurzame voeding met een keurmerk, in 2018 was dit opgelopen naar ruim €4,1 miljard. Producten met een duurzaamheidskeurmerk maken inmiddels 17 procent uit van het totale supermarktaanbod. Vooral in vis (70 procent), eieren (67 procent) en vleeswaren (41 procent) is het aandeel producten met keurmerk groot. "In deze categorieën is duurzaamheid de standaard geworden, en niet langer een segment voor bewuste kopers," aldus IRI. Keurmerkloos wordt de uitzondering.

Het Beter Leven Keurmerk kende vorig jaar de grootste groei (25 procent); de omzet van BLK-producten bedraagt inmiddels €1,8 miljard. Voor een niet onbelangrijk deel is dat toe te schrijven aan de BLK-eieren: het reguliere scharrelei verdwijnt uit de schappen ten gunste van BLK-eieren. 

Van al het vlees draagt inmiddels 30 procent een keurmerk, met varkensvlees als koploper met 93 procent. Kip en rund met keurmerk hebben een aandeel van respectievelijk 22 procent en 11 procent. In zuivel en groente en fruit komen er naast biologisch nieuwe keurmerken bij, zoals On the Way to PlanetProof. Op vis en zeewierproducten kan behalve MSC ook het ASC-keurmerk prijken.

In de Monitor Keurmerken is de omzet van alle supermarkten meegenomen, behalve van Aldi en Lidl, voor producten met de onafhankelijk geborgde keurmerken: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ.

Bron: Foodlog

Lees ook
NVWA treft opnieuw sulfiet aan in vlees

NVWA treft opnieuw sulfiet aan in vlees

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft opnieuw sulfiet aangetroffen in vlees. NVWA onderzocht 42 vleesverwerkende bedrijven (voornamelijk slagerijen) waarvan bekend was dat zij sulfiet hadden afgenomen. Bij 50 procent van deze bedrijven troffen ze sulfiet aan in het vlees. Sulfiet geeft vlees een verse, rode kleur. Maar het toevoegen...

Groter aanbod gecertificeerde vis in supermarkt

Groter aanbod gecertificeerde vis in supermarkt

Het aanbod van gecertificeerde vis in de Nederlandse supermarkten is verder vergroot. In de categorieën vers, diepvries en conserven draagt bijna driekwart (74 procent) van de visproducten het MSC- of ASC-keurmerk voor duurzaam gevangen of verantwoord gekweekte vis. Vorig jaar was dat nog 70 procent. Dat blijkt uit de analyse ‘Stand...

Dierenbescherming introduceert Beter Leven Keurmerk voor zuivel

Dierenbescherming introduceert Beter Leven Keurmerk voor zuivel

Gister presenteerde de Dierenbescherming het Beter Leven Keurmerk voor zuivel. Het doel van dit nieuwe keurmerk is een meer duurzame en koevriendelijke melkveehouderij. Door een samenwerking tussen de Dierenbescherming, Natuur en Milieu en Vogelbescherming Nederland is het Beter Leven Keurmerk uitgebreid. Vanaf nu mogen ook zuivelproducten een Beter...