Omzet voedsel met keurmerk in vier jaar verdubbeld

Keurmerken_top keurmerken milieu centraal

In vier jaar tijd is de omzet aan voeding met een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk voor duurzaamheid in de Nederlandse supermarkten meer dan verdubbeld. Dat meldt onderzoeksbureau IRI naar aanleiding van de publicatie van de meest recente Monitor Keurmerken Retail

In 2014 gaven Nederlandse consumenten €1,9 miljard uit aan duurzame voeding met een keurmerk, in 2018 was dit opgelopen naar ruim €4,1 miljard. Producten met een duurzaamheidskeurmerk maken inmiddels 17 procent uit van het totale supermarktaanbod. Vooral in vis (70 procent), eieren (67 procent) en vleeswaren (41 procent) is het aandeel producten met keurmerk groot. "In deze categorieën is duurzaamheid de standaard geworden, en niet langer een segment voor bewuste kopers," aldus IRI. Keurmerkloos wordt de uitzondering.

Het Beter Leven Keurmerk kende vorig jaar de grootste groei (25 procent); de omzet van BLK-producten bedraagt inmiddels €1,8 miljard. Voor een niet onbelangrijk deel is dat toe te schrijven aan de BLK-eieren: het reguliere scharrelei verdwijnt uit de schappen ten gunste van BLK-eieren. 

Van al het vlees draagt inmiddels 30 procent een keurmerk, met varkensvlees als koploper met 93 procent. Kip en rund met keurmerk hebben een aandeel van respectievelijk 22 procent en 11 procent. In zuivel en groente en fruit komen er naast biologisch nieuwe keurmerken bij, zoals On the Way to PlanetProof. Op vis en zeewierproducten kan behalve MSC ook het ASC-keurmerk prijken.

In de Monitor Keurmerken is de omzet van alle supermarkten meegenomen, behalve van Aldi en Lidl, voor producten met de onafhankelijk geborgde keurmerken: ASC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, MSC, On the way to PlanetProof, Rainforest Alliance en UTZ.

Bron: Foodlog

Lees ook
Minder verpakkingen in supermarkten

Minder verpakkingen in supermarkten

Supermarkten gaan de komende jaren minderen met hun verpakkingen, en de verpakkingen die overblijven moeten duurzamer. Dat heeft branchevereniging CBL met de supermarkten afgesproken. Milieuorganisatie Milieu Centraal is kritisch op de gestelde doelen en hoopt op meer. Het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) zet zich in voor minder en duurzamere...

Meer nieuwe welvaart, meer vleesconsumptie

Meer nieuwe welvaart, meer vleesconsumptie

De afgelopen 50 jaar verdubbelde de wereldbevolking van 3 miljard naar 7,6 miljard mensen. De wereldwijde vleesproductie vervijfvoudigde. Tegelijk kun je de krant niet openslaan of je leest over vleesminderen en plantaardig eten. Wat betekent dat voor de wereldwijde vleesconsumptie en waar wonen de grootste vleeseters op aarde? De BBC zocht het uit. Hasna...

Voedselindustrie ondervertegenwoordigd in duurzame beleggingsfondsen

Voedselindustrie ondervertegenwoordigd in duurzame beleggingsfondsen

Slecht enkele voedingsmiddelenproducenten krijgen de eer om in een van de beleggingsfondsen van ASN te komen. Alleen bedrijven die aan zeer strenge duurzaamheidscriteria voldoen krijgen goedkeuring van de bank. Samen met externe beheerders selecteert ASN bedrijven die in aanmerking komen voor een van hun beleggingsfondsen. Het team Duurzaamheidsbeleid...