Ondanks coronacrisis toename aantal brouwerijen

Bier_pixabay

Foto: Pixabay

Ondanks de coronacrisis groeide het aantal bierbrouwerijen in Nederland. Dit jaar kwamen er tot nu toe 13 brouwerijen bij. Bierista.nl, een biercommunity van bierexperts, verwacht niet dat deze groei nog verder door gaat zetten. Alain Schepers van Bierista denkt dat het hoogtepunt van de bierrevolutie is bereikt en voorziet een daling van het aantal brouwerijen.

Volgens de cijfers van Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur zijn er momenteel 782 bierbrouwerijen in ons land. In 2020 sloten 14 brouwerijen de deuren en kwamen er 27 nieuwe bij.Alain Schepers: “Dat lijkt opmerkelijk. Toch is de stijging te verklaren. De toename is vooral te danken aan huurbrouwers. Dit zijn brouwers die brouwcapaciteit huren en niet hoeven te investeren in apparatuur en personeel. De risico’s voor een huurbrouwer zijn stukken lager dan voor brouwers die wel investeren in een eigen locatie met een brouwketel.”

Coronacrisis

De coronacrisis zorgde bij veel brouwerijen voor problemen. “Dat geldt zeker voor brouwerijen die voor hun omzet grotendeels afhankelijk zijn van de horeca. Sommige brouwerijen verloren tot wel 90 procent van hun omzet. Door de overheidsmaatregelen kunnen ze even vooruit. De schade lijkt daardoor mee te vallen. De vrees is echter dat een aantal brouwerijen wel gaat omvallen. Een tweede golf zou desastreuze gevolgen hebben.”

Populariteit

Een daling van het aantal brouwerijen verandert volgens Schepers niets aan de populariteit van bier. “Bier blijft onverminderd populair. Er valt zoveel te ontdekken in de Nederlandse bierwereld. Een steeds grotere groep gaat op ontdekkingstocht in bierland. Wij merken dat bijvoorbeeld aan het aantal inschrijvingen voor de Bierista Bieropleiding, waarmee we bierliefhebbers de weg wijzen in de kleurrijke bierwereld.”

Bierconsumptie

De sluiting van de horeca, het afblazen van evenementen en festivals heeft geleid tot een lagere bierconsumptie. De afgelopen maanden is er ruim 30% minder bier gedronken. De thuisconsumptie is juist gestegen. “Thuis kiezen de mensen voor meer speciale bieren. Juist in lastige tijden willen we onszelf eens extra te verwennen. Dat zien we duidelijk terug in onze community, waar veel meer bijzondere en ook duurdere bieren worden gedronken."

Einde bierrevolutie

Het einde van de bierrevolutie is geen verrassing. De explosieve groei stagneerde al de laatste jaren. "Natuurlijk hield niemand rekening met dit corona-scenario. Ik hoop vurig dat er geen tweede golf komt, dat de maatregelen snel versoepeld kunnen worden en dat we met z’n allen vaak de horeca opzoeken. Dat kan de pijn verzachten en hopelijk faillissementen voorkomen”, aldus Alain Schepers van Bierista.nl.

Meer over
Lees ook
Geert van Iwaarden nieuwe CFO Royal Swinkels Family Brewers

Geert van Iwaarden nieuwe CFO Royal Swinkels Family Brewers

Geert van Iwaarden is de nieuwe Chief Financial Officer (CFO) bij Royal Swinkels Family Brewers. Hij treedt per 1 november 2019 toe tot de Raad van Bestuur van Royal Swinkels Family Brewers Holding N.V.

AB Inbev lanceert Amerikaans biermerk Budweiser in Nederland

AB Inbev lanceert Amerikaans biermerk Budweiser in Nederland

Termen als 'bieroorlog' en 'slagveld', 'bestormen' en 'strijd' vliegen de lezer om de oren. De veruit grootste brouwer ter wereld, AB InBev, van oorsprong Belgisch, blijkt grootse plannen te hebben voor Nederland, de thuismarkt van Heineken.

Nieuwe fles voor Bavaria's 300e verjaardag

Nieuwe fles voor Bavaria's 300e verjaardag

Ter gelegenheid van het 300-jarig bestaan zit Bavaria in een nieuw flesje. Owens-Illinois, Inc (OI) ontwikkelde de nieuwe donkerbruine fles. De fles heeft een lange, strakke hals met daarin het bekende Bavaria-kompas in embossing. Ook het etiket is aangepast en is nu Royal Blue.