Onderzoek kritisch op gezondheidstoewijding supermarkten

Vier gezondheidsfondsen lieten onderzoek doen naar het aanbod van gezond voedsel in supermarkten. In 2018 spraken de supermarkten in het Nationaal Preventieakkoord af dat zij eten volgens de Schijf van Vijf zouden promoten. Het onderzoek concludeert dat er nog veel te verbeteren is op dit gebied

Questionmark onderzocht de gezonde voornemens van supermarkten in opdracht van het Diabetesfonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting. Volgens het rapport heeft “geen enkele supermarkt heeft  adequate doelstellingen voor verkoop van gezonde produten en in de wekelijke folders domineren ongezonde producten.” Het onderzoek wijst wel lichtpuntjes aan: “Toch biedt bijna elke supermarkt in dit onderzoek wel een goed voorbeeld dat andere supermarkten kan inspireren.” Questionmark wil niet spreken van een winnaar en benoemt Ekoplaza, Lidl, Dirk en de Coop tot voorlopers. De Jumbo is een middenmoter en de Plus, Aldi en Albet Heijn blijven achter volgens het onderzoek.

Onderzoek

De supermarkten spreken de intentie uit om ongezonde keuzes te ontmoedigen en gezonde keuzes te stimuleren. Het rapport ziet hier echter weinig concreet beleid in. Wel biedt de Dirk als enige supermarkt geen ongezonde producten bij de kassa aan en biedt de Coop als enige structureel gezonde recepten in de winkel. De supermarkten promoten ook vooral ongezonde producten in de aanbieding. Gemiddeld past 82% van de producten in de folders niet in de Schijf van Vijf. Daarnaast geeft geen enkele supermarkt inzicht in de mate waarin ze werken aan de afspraken uit het Preventieakkoord. Bestaande doelstellingen en rapporten beperken zich tot huismerken. Tot slot is het assortiment van de meeste supermarkten te ongezond. De supermarkten ontlopen elkaar op dit vlak opvallend weinig. Zelf zonder productgroepen als snoep, chocola en chips mee te tellen, valt gemiddeld 59% van de producten buiten de Schijf van Vijf. Zelfs producten die in de Schijf kunnen passen, doen dat vaak niet. Crackers bevatten bijvoorbeeld meestal te weinig vezels.

Reacties

Staatssecretaris Blokhuis laat aan de NOS weten dat hij de zorgen van de gezondheidsfondsen deelt: "Er moet meer gebeuren om de gezonde keuze in supermarkten makkelijker te maken." Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de brancheorganisatie reageert in de volkskrant kritisch op het rapport. Het zou voorbijgaan aan de stappen die de supermarkten de afgelopen jaren hebben genomen. Directeur Marc Jansen wijst bijvoorbeeld op de verlaging van suiker, zout en vet in veel producten.

Bron: Superlijst, NOS en De Volkskrant

Thema's
Lees ook
Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

Consument betaalt meer voor boodschappen in de supermarkt

De consument betaalt gemiddeld 18,5 procent meer voor de boodschappen in de supermarkt dan 11 maanden geleden. Dat blijkt uit onderzoek van GfK, meldt NOS.

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

De plastic handgrepen van multiverpakkingen frisdrank en water in de supermarkt gaan verdwijnen. Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola in Nederland, en Vrumona hebben besloten om hier mee te stoppen.

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren