Onderzoek kritisch op gezondheidstoewijding supermarkten

Vier gezondheidsfondsen lieten onderzoek doen naar het aanbod van gezond voedsel in supermarkten. In 2018 spraken de supermarkten in het Nationaal Preventieakkoord af dat zij eten volgens de Schijf van Vijf zouden promoten. Het onderzoek concludeert dat er nog veel te verbeteren is op dit gebied

Questionmark onderzocht de gezonde voornemens van supermarkten in opdracht van het Diabetesfonds, de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en Nierstichting. Volgens het rapport heeft “geen enkele supermarkt heeft  adequate doelstellingen voor verkoop van gezonde produten en in de wekelijke folders domineren ongezonde producten.” Het onderzoek wijst wel lichtpuntjes aan: “Toch biedt bijna elke supermarkt in dit onderzoek wel een goed voorbeeld dat andere supermarkten kan inspireren.” Questionmark wil niet spreken van een winnaar en benoemt Ekoplaza, Lidl, Dirk en de Coop tot voorlopers. De Jumbo is een middenmoter en de Plus, Aldi en Albet Heijn blijven achter volgens het onderzoek.

Onderzoek

De supermarkten spreken de intentie uit om ongezonde keuzes te ontmoedigen en gezonde keuzes te stimuleren. Het rapport ziet hier echter weinig concreet beleid in. Wel biedt de Dirk als enige supermarkt geen ongezonde producten bij de kassa aan en biedt de Coop als enige structureel gezonde recepten in de winkel. De supermarkten promoten ook vooral ongezonde producten in de aanbieding. Gemiddeld past 82% van de producten in de folders niet in de Schijf van Vijf. Daarnaast geeft geen enkele supermarkt inzicht in de mate waarin ze werken aan de afspraken uit het Preventieakkoord. Bestaande doelstellingen en rapporten beperken zich tot huismerken. Tot slot is het assortiment van de meeste supermarkten te ongezond. De supermarkten ontlopen elkaar op dit vlak opvallend weinig. Zelf zonder productgroepen als snoep, chocola en chips mee te tellen, valt gemiddeld 59% van de producten buiten de Schijf van Vijf. Zelfs producten die in de Schijf kunnen passen, doen dat vaak niet. Crackers bevatten bijvoorbeeld meestal te weinig vezels.

Reacties

Staatssecretaris Blokhuis laat aan de NOS weten dat hij de zorgen van de gezondheidsfondsen deelt: "Er moet meer gebeuren om de gezonde keuze in supermarkten makkelijker te maken." Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de brancheorganisatie reageert in de volkskrant kritisch op het rapport. Het zou voorbijgaan aan de stappen die de supermarkten de afgelopen jaren hebben genomen. Directeur Marc Jansen wijst bijvoorbeeld op de verlaging van suiker, zout en vet in veel producten.

Bron: Superlijst, NOS en De Volkskrant

Thema's
Lees ook
Onderzoek naar verbod op kortingsacties voor suikerdrankjes

Onderzoek naar verbod op kortingsacties voor suikerdrankjes

Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) laat onderzoeken of het verbieden van kortingsacties op suikerhoudende dranken effect heeft op de suikerconsumptie. Dat laat hij weten in een brief aan de Tweede Kamer. De resultaten van het onderzoek worden eind dit jaar verwacht. Blokhuis doet deze toezegging naar aanleiding van een petitie van het Diabetes Fonds....

Nutri-Score vs. de Schijf van Vijf

Nutri-Score vs. de Schijf van Vijf

Nutri-Score wordt het vrijwillige voedselkeuzelogo voor Nederland, maar bedrijven mogen het nog niet op hun verpakking zetten. Staatssecretaris Blokhuis wil eerst een betere afstemming op de Schijf van Vijf. Hoe verhouden de verschillende voedselkeuzelogo’s zich tot die Schijf? Afbeelding: Voedselkeuzelogo's in Europa (Ministerie van VWS) Dat...

De Kleine Keuken reageert op Gouden Windei

De Kleine Keuken reageert op Gouden Windei

De jaarlijkse Foodwatch-‘prijs’ voor meest misleidende product ging naar De Kleine Keuken, voor hun chocopasta voor baby’s. Het bedrijf reageert via een persbericht op de aantijging. De chocopasta is niet misleidend, beweert de producent, want het is een veel minder ongezond alternatief voor reguliere chocoladepasta. De Kleine Keuken...