Onderzoek Multiscope: Nederlanders eten minder vlees

Vlees_Steak_Pixabay

Meer dan 5 miljoen Nederlanders eten geen of slechts af en toe vlees. Dit is 36 procent van de Nederlandse bevolking. In 2016 was dit 29 procent. Dat blijkt  uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

De onderzoekers van Multiscope zien een duidelijk profiel voor de groep die geen of af en toe vlees eet. Vrouwen (43 procent) slaan een stukje vlees vaker over dan mannen (29 procent). Hetzelfde geldt voor alleenstaanden (46 procent) ten opzichte van samenwonende stellen (35 procent) en gezinnen (28 procent). Jongeren besluiten vaker om helemaal geen vlees te eten. 18- tot 34-jarigen (7 procent) zijn vaker vegetariër of veganist dan 50-plussers (3 procent). Twee op de drie Nederlanders (64 procent) eten bijna iedere dag vlees. Deze groep bestaat voornamelijk uit mannen en gezinnen.

Bewuster omgaan met eten en drinken

Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van alle Nederlanders (24 procent) ten opzichte van een jaar geleden gezonder en bewuster is gaan eten en drinken. Ook snacken Nederlanders minder (18 procent) en zijn minder alcohol gaan drinken (11 procent). Het merendeel (72 procent) gaat anders met eten en drinken om uit eigen motivatie. Bij vrouwen (76 procent) is deze intrinsieke motivatie sterker dan bij mannen (67 procent).

Het bewuster worden van voeding uit zich dan ook in de keuzes van de consument. Gezondheid (75%) en kwaliteit (75%) zijn de belangrijkste criteria bij het kiezen van eten en drinken. Twee op de vijf Nederlanders geven aan dat het milieu (41%) ook meespeelt in het keuzeproces. Gezondheid en milieu zijn voor vrouwen vaker van belang dan voor mannen.

Onderzoek

Multiscope is gespecialiseerd in online marktonderzoek. Het bedrijf ondersteunt bedrijven en organisaties  door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen. 

De resultaten uit dit bericht komen uit de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek met cijfers en trends over de food retail in Nederland. In het onderzoek zijn 7.300 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

 

 

 

Lees ook
‘Vlees mag best duurder, maar laat de markt de prijs zetten’

‘Vlees mag best duurder, maar laat de markt de prijs zetten’

De leden van de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) zijn niet principieel tegen een verhoging van de vleesprijs. Zij zijn echter van mening dat de markt de prijs moet zetten en dat die niet door middel van een heffing of belasting tot stand moet komen. Ook moet een eventuele prijsverhoging ten goede komen aan de gehele keten, dus ook naar...

Europees Parlement staat naamgeving vleesvervangers toe

Europees Parlement staat naamgeving vleesvervangers toe

Vrijdag 23 oktober stemde het Europees Parlement over de naamgeving van vleesvervangers. Met een ruime meerderheid werd het voorstel om vleesbenamingen alleen aan vleesproducten toe te kennen verworpen. Wel stemde het Parlement in met een verbod op namen als plantaardige yoghurt.

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor , een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.