Onderzoek Multiscope: Nederlanders eten minder vlees

Vlees_Steak_Pixabay

Meer dan 5 miljoen Nederlanders eten geen of slechts af en toe vlees. Dit is 36 procent van de Nederlandse bevolking. In 2016 was dit 29 procent. Dat blijkt  uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

De onderzoekers van Multiscope zien een duidelijk profiel voor de groep die geen of af en toe vlees eet. Vrouwen (43 procent) slaan een stukje vlees vaker over dan mannen (29 procent). Hetzelfde geldt voor alleenstaanden (46 procent) ten opzichte van samenwonende stellen (35 procent) en gezinnen (28 procent). Jongeren besluiten vaker om helemaal geen vlees te eten. 18- tot 34-jarigen (7 procent) zijn vaker vegetariër of veganist dan 50-plussers (3 procent). Twee op de drie Nederlanders (64 procent) eten bijna iedere dag vlees. Deze groep bestaat voornamelijk uit mannen en gezinnen.

Bewuster omgaan met eten en drinken

Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van alle Nederlanders (24 procent) ten opzichte van een jaar geleden gezonder en bewuster is gaan eten en drinken. Ook snacken Nederlanders minder (18 procent) en zijn minder alcohol gaan drinken (11 procent). Het merendeel (72 procent) gaat anders met eten en drinken om uit eigen motivatie. Bij vrouwen (76 procent) is deze intrinsieke motivatie sterker dan bij mannen (67 procent).

Het bewuster worden van voeding uit zich dan ook in de keuzes van de consument. Gezondheid (75%) en kwaliteit (75%) zijn de belangrijkste criteria bij het kiezen van eten en drinken. Twee op de vijf Nederlanders geven aan dat het milieu (41%) ook meespeelt in het keuzeproces. Gezondheid en milieu zijn voor vrouwen vaker van belang dan voor mannen.

Onderzoek

Multiscope is gespecialiseerd in online marktonderzoek. Het bedrijf ondersteunt bedrijven en organisaties  door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen. 

De resultaten uit dit bericht komen uit de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek met cijfers en trends over de food retail in Nederland. In het onderzoek zijn 7.300 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

 

 

 

Lees ook
18 procent jongeren koopt geen vlees

18 procent jongeren koopt geen vlees

Bij de aankoop van vlees zijn kwaliteit en prijs de belangrijkste overwegingen voor Nederlanders. Duurzaamheid en klimaat zijn niet doorslaggevend, hoewel de helft van de consumenten er wel bij stil zegt te staan. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van campagneorganisatie Feedback.

‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

‘Vlees in winkels en restaurants mag duurder’

Een meerderheid van de Nederlanders steunt het verhogen van de prijs van dierlijke producten of gerechten, zo blijkt uit onderzoek dat Kieskompas uitvoerde in opdracht van ProVeg.

Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) besloot de oproep om minder vlees te eten te schrappen uit een campagne om burgers aan te zetten meer klimaatbewust te leven. Te ‘politiek gevoelig’, aldus het ministerie van EZK en van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).