Onderzoek naar effecten verplichte herkomstaanduiding vleesproducten

kipburger Albert Heijn_foto marieke

Sinds 1 april 2015 is het verplicht om het land van herkomst op het etiket van een vleesproduct te vermelden. Uit onderzoek blijkt dat deze verplichte aanduiding zinvol is voor consumenten en geen grote impact heeft op de vleesketen.

Een groep wetenschappers keek in opdracht van de Europese Commissie naar de impact van de verplichte herkomstvermelding op een vleesetiket. Het onderzoek is onder andere gebaseerd op een enquête onder 6.250 consumenten verspreid over de hele Europese Unie. Ook spraken ze met vertegenwoordigers van de gehele vleesketen en van consumentenorganisaties. Daarnaast waren er enquêtes onder de nationale bevoegde autoriteiten en casestudy's binnen 21 vleestoeleveringsketens in 10 lidstaten.

Uit het onderzoek blijkt dat de toevoeging van het herkomstland zinvol is voor consumenten. De helft van de ondervraagde consumenten zegt bij de aanschaf van een vleesproduct te kijken naar de  herkomstaanduidingen. Consumenten twijfelen niet over de informatie op het etiket, maar hebben wel moeite met de interpretatie van bepaalde definities als 'opgegroeid in'.

De verplichte herkomstaanduiding heeft geen grote impact gehad op de vleesketen. Het heeft niet gezorgd voor veel extra kosten voor bedrijven in de vleesketen. Ook de impact op de handel in levende dieren of vers vlees binnen de Europese Unie waren minimaal. De slacht- en verwerkingsindustrie kreeg het meest te maken met de nieuwe regels, maar de effecten waren volgens de onderzoekers beperkt. 

Het complete onderzoek 'Evaluation support study on mandatory indication of country of origin labelling for certain meats' is hier te downloaden.

Thema's
Lees ook
Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

Consumentenbond: Alcoholfabrikanten moeten transparant zijn over hun producten

De Consumentenbond vindt dat alcoholfabrikanten niet transparant zijn over hun drank. Op het etiket ontbreken vaak de ingrediënten en voedingswaarde, zoals het aantal calorieën en het suikergehalte. Daarom roept de Consumentenbond op tot verplichte etikettering op alcohol.

Jan Zandbergen Group start bouw nieuw innovatiecentrum

Jan Zandbergen Group start bouw nieuw innovatiecentrum

CEO Peter-Paul Zandbergen van Jan Zandbergen Group sloeg dinsdag 26 oktober symbolisch de eerste paal in de grond voor de bouw van het nieuwe Food Ontwikkelingscentrum.

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Consumenten aten tijdens coronajaar 2020 minder vlees. Het vleesverbruik daalde met 1,9 kilo per persoon. De vermoedelijke oorzaak is de sluiting van de horeca. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van Wakker Dier.