Onderzoek naar effecten verplichte herkomstaanduiding vleesproducten

kipburger Albert Heijn_foto marieke

Sinds 1 april 2015 is het verplicht om het land van herkomst op het etiket van een vleesproduct te vermelden. Uit onderzoek blijkt dat deze verplichte aanduiding zinvol is voor consumenten en geen grote impact heeft op de vleesketen.

Een groep wetenschappers keek in opdracht van de Europese Commissie naar de impact van de verplichte herkomstvermelding op een vleesetiket. Het onderzoek is onder andere gebaseerd op een enquête onder 6.250 consumenten verspreid over de hele Europese Unie. Ook spraken ze met vertegenwoordigers van de gehele vleesketen en van consumentenorganisaties. Daarnaast waren er enquêtes onder de nationale bevoegde autoriteiten en casestudy's binnen 21 vleestoeleveringsketens in 10 lidstaten.

Uit het onderzoek blijkt dat de toevoeging van het herkomstland zinvol is voor consumenten. De helft van de ondervraagde consumenten zegt bij de aanschaf van een vleesproduct te kijken naar de  herkomstaanduidingen. Consumenten twijfelen niet over de informatie op het etiket, maar hebben wel moeite met de interpretatie van bepaalde definities als 'opgegroeid in'.

De verplichte herkomstaanduiding heeft geen grote impact gehad op de vleesketen. Het heeft niet gezorgd voor veel extra kosten voor bedrijven in de vleesketen. Ook de impact op de handel in levende dieren of vers vlees binnen de Europese Unie waren minimaal. De slacht- en verwerkingsindustrie kreeg het meest te maken met de nieuwe regels, maar de effecten waren volgens de onderzoekers beperkt. 

Het complete onderzoek 'Evaluation support study on mandatory indication of country of origin labelling for certain meats' is hier te downloaden.

Thema's
Lees ook
Vlees Schotse hooglanders en Konikpaarden Lauwersmeer bevat te veel dioxine

Vlees Schotse hooglanders en Konikpaarden Lauwersmeer bevat te veel dioxine

Het vlees van de Schotse hooglanders en Konikpaarden die grazen rond het Lauwersmeer bevat te veel dioxine. Dat blijkt uit onderzoek van Staatsbosbeheer. De organisatie heeft daarom besloten dit voorjaar geen dieren te slachten.

PLUS introduceert nieuw vers vleesmerk Boerentrots

PLUS introduceert nieuw vers vleesmerk Boerentrots

PLUS lanceert ‘Boerentrots van PLUS’ op de vleesafdeling. Met de introductie van het nieuwe versmerk wil supermarktketen laten zien "veel waarde te hechten aan de samenwerking met haar boeren en de keten verder te willen versterken en verduurzamen."

Slagers en supermarkten verkopen meer vlees

Slagers en supermarkten verkopen meer vlees

In coronajaar 2020 verkochten slagers en supermarkten meer vlees. Volgens Wageningen University & Resources (WUR) ligt dit in de lijn der verwachtingen. De horeca was een groot deel van het jaar gesloten. Vaak kiezen mensen in een restaurant voor een gerecht met vlees. Nu dit niet mogelijk was, gebeurde dit thuis.