Marketing
Robèrt van Beckhoven

Ingredients For Food Innovators (IFFI) organiseert donderdag 28 en vrijdag 29 juni een masterclass Innovations met als thema ‘Sweet Reductions – Less is more’ over het verminderen van suiker in de voedingsmiddelenindustrie. Naast presentaties van FrieslandCampina, Kraft Heinz, Vrumona en Peijnenburg laat Robèrt van Beckhoven zien hoe hij in zijn ambachtelijke bakkerij het ‘minder is meer’-principe hanteert. De masterclass vindt plaats bij Kafé Van Leer in Oisterwijk. EVMI legde Van Beckhoven alvast drie vragen voor.

Hoe sta je tegenover suikerreductie in banket?
“Suiker wordt vanwege zijn zoete smaak en zijn conserverende werking toegepast in banket. Echter, suiker is gemakkelijk te reduceren als we voortaan vers gemaakt banket binnen een paar uur na productie in de winkels verkopen voor directe consumptie. Helaas is dat niet het geval, de consument wil een banketproduct nog dagen of zelfs weken na productiedatum consumeren. Kortom, de oplossing voor te veel suiker in banket moet voor een groot deel van de consument zelf komen. Accepteren ze een vers product met een korte houdbaarheid?”

Wat kunnen banketbakkers doen om minder suiker te gebruiken in hun recepten?
“Kennis, kennis en nogmaals kennis. De banketbakkers in Nederland hebben te weinig kennis van het bereiden van banket uit pure ingrediënten. Daarnaast hebben ze onvoldoende kennis van enkelvoudige ingrediënten. Terug naar de basis, terug naar de ingrediënten. Daar ligt de basis voor creativiteit. ‘Een mix is niks’, wel gemakkelijk, maar het haalt alle creativiteit en innovatie uit het banketbakkersvak.”

Wat kunnen producenten van voedingsingrediënten hieraan bijdragen?
“Zorgen dat seizoensgebonden grondstoffen en ingrediënten ook daadwerkelijk in dat seizoen verwerkt kunnen worden in de recepturen van banket. Niet klakkeloos gaan voor het vinden van alternatieve frambozensmaken en aroma’s als de framboos zelf niet meer vers beschikbaar is. Denk mee op welke wijze seizoensgebonden ingrediënten zo goed mogelijk tot hun recht komen in de receptuur en werk aan innovaties met alternatieve ingrediënten die wel vers verkrijgbaar zijn.”

Masterclass Innovations van IFFI

Innovatie/R&D managers, market intelligence en marketing managers, business development en consumer insight managers, product development specialisten, proces- en applicatietechnologen en medewerkers uit de ingrediëntenindustrie die geïnteresseerd zijn in innovatieve methoden om minder suiker te gebruiken, zijn van harte welkom bij de masterclass Innovations op 28 en 29 juni.

Kijk voor het volledige programma en om u aan te melden op deze pagina van het IFFI.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *