'Online shopping trend van de toekomst'

ROTTERDAM – Online shopping wordt door jong en oud genoemd als één van de belangrijkste trends waar de verpakkingsindustrie zich mee bezig moet houden.  Dat bleek tijdens het ‘Grote Generatiedebat Verpakken in 2028′, georganiseerd door het Nederlands Verpakkingscentrum (NVC).

Het generatiedebat werd gehouden ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van het NVC. Het was een debat tussen drie generaties, bestaande uit NVC-leden en studenten Industrieel Design (Universiteit Twente), over de toekomst van verpakkingen. Hoe ziet verpakkingsland er anno 2028 uit?

Elke generatie (Young Talents 18-25 jaar, Backbones 26-50 jaar en Eminences Grises 50+) koos een andere trend als belangrijkste voor de toekomst, maar online shopping bleek bij iedere leeftijdscategorie in de top-3 te staan. Welke trends dat zijn, volgt in de rapportage die het NVC momenteel opstelt. In januari verschijnt deze rapportage, in zowel Nederlands als Engels.

trendblad cover

Eén van de aanleidingen van het ‘Grote Generatiedebat Verpakken in 2028′ was de Verpakkingsspecial die in oktober bij een aantal vakbladen van Eisma Businessmedia werd meegezonden, waaronder bij EVMI. In deze speciale uitgave die geheel in het teken staat van verpakkingen, staat een artikel over de trends in verpakkingen. Door het verhaal dat in samenwerking met het NVC werd opgesteld, ontstond de vraag: Welke trends zie je nog in 2028?

Biologisch afbreekbaar

Naast de 8 benoemde trends, kregen de 90 deelnemers de mogelijkheid om een negende trend in te vullen in het speciaal ontwikkelde Trendblad, dat NVC samen met uitgeverij Eisma realiseerde. Van deze mogelijkheid werd gretig gebruikgemaakt: men complementeerde de trendlijst met onder meer biologisch afbreekbare verpakkingen, inline printing en de aansprakelijkheidskwestie.

Download hier het Trendblad Generatiedebat Verpakken in 2028

 Lees ook: