Online verkoop Nederlands food in China

29 oktober 2015

Het Holland Center in Shanghai gaat voedsel en frisdranken van Nederlandse producenten online verkopen aan Chinese consumenten. De virtuele winkel heet Holland Buy en komt op het crossborder platform van Alibaba, het grootste internetplatform van China.

Dat heeft Aalt Dijkhuizen, directeur van het Holland Center en voorzitter van topteam Agri & Food (links), aangekondigd in aanwezigheid van Jack Ma, CEO en oprichter van Alibaba, en koning Willem-Alexander. Dat gebeurde vandaag tijdens een e-commerce congres op het hoofdkantoor van Alibaba in Hangzhou.

Rechtstreeks bestellen

Chinese klanten kunnen via het platform rechtstreeks bestellen bij de Nederlandse producent. Holland Buy wil zich onderscheiden door food en drinks aan te bieden met een hoge kwaliteit en voedselveiligheid, tegen een betaalbare prijs.

Met de online verkoop worden tussenschakels teruggebracht en dat leidt tot een grotere transparantie in de keten en lagere kosten. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het operationeel krijgen van hollandbuy.com. Verwacht wordt dat de eerste bestellingen de komende maanden de deur uitgaan.

Grote markt

China is met een inwonertal van 1,4 miljard mensen een grote consumentenmarkt. Het land heeft te maken met een enorm toegenomen vraag naar voedsel, vooral naar hoogwaardige eiwitten, als groente, zuivel en vlees. Nederlandse bedrijven kunnen hierop inspelen

Het Holland Center is een initiatief van agrifoodbedrijven en organisaties, waaronder FrieslandCampina (zuivel), VanDrie Group (kalfsvlees), Refresco-Gerber (frisdranken) en Univeg (groenten en fruit). Het startte eind 2014 in Shanghai om Nederlandse bedrijven in China succesvoller zaken te laten doen.

Lees ook:

Ploumen opent Holland Center in China (29 oktober 2014)

Altijd op de hoogte blijven?