Consumenten investeren €500.000 in Rechtstreex

Rechtstreex_vandesite

Rechtstreex heeft in iets minder dan twee weken tijd via een crowdfundactie €500.000 aan aandelen verkocht. 509 particuliere investeerders werden hiermee mede-eigenaar van de lokale voedselketen van Rechtstreex.

‘We zijn ontzettend blij en dankbaar dat we het maximale doelbedrag zo snel hebben behaald’, zegt oprichter Maarten Bouten in het persbericht van Rechtstreex. De boodschappenservice verbindt lokale boeren en makers met consumenten. Mede door transparante communicatie over onder andere de productie en totstandkoming van de prijs kiezen consumenten bewust wat zij eten, aldus de start-up. ‘Dat nu 509 mensen investeren in Rechtstreex laat zien dat consumenten wel degelijk willen meedoen met duurzame oplossingen en dat ze daar zelfs een actieve, financiële rol in willen spelen. Mits je hen de mogelijkheid biedt om echt iets te veranderen’, aldus Bouten

Met het geld van de crowdfunding wil Rechtstreex in 2022 onder meer groeien van 60 naar 80 afhaalpunten, de besteltijd verkorten, de website verbeteren, het assortiment verduurzamen en crowdfunders de mogelijkheid bieden om mee te denken over de ontwikkeling en groei van het bedrijf in de vorm van polls, focusgroepen en informatieavonden. 

Lees ook dit artikel uit EVMI, waarin Maarten Bouten meer vertelt over Rechtstreex.

Lees ook
‘Supermarkt en consument moeten prijsstijgingen van voeding accepteren’

‘Supermarkt en consument moeten prijsstijgingen van voeding accepteren’

De oorlog in Oekraïne heeft naar verwachting hoge prijsstijgingen als gevolg. De prijzen van graan en oliehoudende zaden zijn op de internationale markten fors gestegen. Het doorbelasten van prijsstijgingen aan supermarkt en consument is nu de enige werkbare oplossing, schrijft Ceel Elemans, Sector Banker Food & Agri bij ING.

Boeren & Buren organiseert ‘Februari zonder supermarkt’

Boeren & Buren organiseert ‘Februari zonder supermarkt’

In februari organiseert het korte keten netwerk Boeren & Buren de uitdaging “Februari zonder supermarkt”. Daarmee moedigen zij consumenten aan om in februari niet naar de supermarkt te gaan en in plaats daarvan onafhankelijke winkels, ambachtslieden en lokale producenten te steunen.

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.