Onverpakte groente en fruit in het schap van Albert Heijn

Paprika

Vanaf komende week liggen diverse agf-producten zonder plastic verpakking in de schappen bij Albert Heijn. De supermarktketen doet een test van vijf weken om te zien wat er gebeurt met de kwaliteit en houdbaarheid van de producten.

Albert Heijn maakt in ruim 100 winkels al gebruik van de ‘dry misting’ techniek: een verneveling waardoor groente en fruit langer vers blijven. De supermarktketen gaat nu kijken of met deze techniek de houdbaarheid van de producten intact blijft wanneer ze zonder plastic in het schap liggen.

De producten die meedoen aan de test zijn zowel biologische als niet-biologische producten zoals bospeen, cherry tomaten, verspakketten, slasoorten, broccoli, bleekselderij, sinaasappelen, peren, appels en mango. Producten die zijn uitgesloten van de test zijn aardappelen, uien, kruiden, groentegemak, gekoelde groenten en gekoeld fruit.

Individueel verpakt

Plasticbesparing staat al een tijdje op de agenda van Albert Heijn. In 2018 kondigde de supermarktketen aan dat ze het percentage verpakkingsmateriaal met 25% willen terugdringen in 2025. Eerder deze week kwam AH al met een verklaring voor hun individueel in plastic verpakte paprika’s, die voor ophef hadden gezorgd. Die verpakking is nodig omdat de producten uit Spanje komen en de paprika’s ‘wat zwakker zijn dan normaal’.

Lees ook
Albert Heijn start met AH Overblijvers om 4,5 miljoen kilo voedsel te besparen

Albert Heijn start met AH Overblijvers om 4,5 miljoen kilo voedsel te besparen

Albert Heijn start vanaf 5 september met AH Overblijvens-pakketten. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan. Klanten van Albert Heijn kunnen deze pakketten via de app kopen.

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

De plastic handgrepen van multiverpakkingen frisdrank en water in de supermarkt gaan verdwijnen. Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola in Nederland, en Vrumona hebben besloten om hier mee te stoppen.

Albert Heijn stapt eerder over op Beter Leven Keurmerk kipassortiment

Albert Heijn stapt eerder over op Beter Leven Keurmerk kipassortiment

Albert Heijn versnelt de overstap naar een kipassortiment met minimaal 1 ster Beter Leven. Oktober 2022 gaat de supermarkt over op kippenvlees van uitsluitend scharrelkippen met het Beter Leven Keurmerk. Dit gebeurt in samenwerking met de 200 vaste pluimveehouders binnen het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma.