Ook Jumbo stapt over op kip met Beter Leven-keurmerk

Jumbo_Beter Leven kip

Foto: Jumbo

Na Albert Heijn en Lidl stapt ook supermarktketen Jumbo over op kip met Beter Leven-keurmerk. Vanaf 2023 heeft alle kip in de schappen minimaal één ster Beter Leven. "De overgang naar het Beter Leven-keurmerk voor ons volledige aanbod kip is voor ons een logische volgende stap", zegt Olaf de Boer, directeur Commercie Jumbo.

Jumbo stapte in 2014 al over op de Nieuwe Standaard Kip. De leefomstandigheden van deze kip zijn beter dan de plofkip. De Nieuwe Standaard Kip is een langzaamgroeiend ras, dat langer leeft, minder zwaar wordt en over meer leefruimte beschikt. Daarnaast krijgt deze kip natuurlijk daglicht, wat voor een natuurlijker dag- en nachtritme zorgt en heeft de beschikking over afleidingsmateriaal.

Met de overstap naar de Beter Leven Kip zet Jumbo een nieuwe stapt op het gebied van dierenwelzijn. "Afgelopen jaren hebben we al veel bereikt met het vergroten van het welzijn voor onze kippen", zegt Pluimveehouder Ruurd Abma. "De extra stap die we nu zetten, zorgt onder meer voor nog meer leefruimte en toegang naar buiten. Samen met Jumbo bereiden we dit nu voor. Het is écht een mooi vooruitzicht dat we de leefomstandigheden van deze dieren verder kunnen verbeteren."

Zowel de Dierenbescherming als Wakker Dier laten weten erg blij te zijn met deze nieuwe stap van Jumbo. "Jumbo was al eerder overgestapt op een langzamer groeiend ras en deze dieren kregen al de meeste ruimte ten opzichte van andere huismerkkippen van supermarkten", zegt Co’tje Admiraal, directeur van de Dierenbescherming. "Met de keuze voor het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming krijgen de dieren nu ook een overdekte uitloop; dat is heel goed nieuws!."

 

 

Lees ook
Zwitserse retailer investeert in Israëlisch kweekvleesbedrijf

Zwitserse retailer investeert in Israëlisch kweekvleesbedrijf

Migros Group, het grootste retailbedrijf van Zwitserland gaat investeren in de Israëlische kweekvleesproducent SuperMeat. Met deze samenwerking willen de bedrijven de productie en distributie van kweekvlees op commerciële schaal versnellen. Onderdeel van de overeenkomst is een investering van Migros in SuperMeat.

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

Plastic handgrepen multiverpakkingen frisdrank verdwijnen

De plastic handgrepen van multiverpakkingen frisdrank en water in de supermarkt gaan verdwijnen. Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola in Nederland, en Vrumona hebben besloten om hier mee te stoppen.

Meatable presenteert worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees

Meatable presenteert worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees

Meatable produceert varkens- en rundvlees op basis van één dierlijke cel. 20 juli presenteerde de kweekvleesproducent de eerste beelden van een worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees. Meatable verwacht dit product in 2025 op de markt te kunnen brengen.