Ook retromerk Shandy keert terug

19 augustus 2015

Vrumona blaast Royal Club Shandy nieuw leven in. De frisdrankfabrikant verwacht er veel van, gezien de populariteit van Radler en andere zoete bieren én de herintroductie van retromerken als Ranja, Tjolk en Exota.

“Royal Club Shandy is terug!”, meldt de website. “Met een nieuw verfrissend design, maar met dezelfde lekkere smaak. Dat vertrouwde gevoel van vroeger, dat helemaal past bij nu.”

Vrouwen en kinderen

“Retromerken doen het goed”, zegt Gaby van der Linden, brandmanager Royal Club in het AD. “Ranja, Exota en Tjolk zijn ook bezig met een tweede leven.”

Shandy werd volgens Wikipedia in de jaren 60 en 70 vooral door vrouwen en kinderen gedronken, om te wennen aan de smaak van bier, of omdat ze het lekker vonden.

Volwassen edgy uitstraling

Hoewel aan de smaak van de nieuwe Royal Club Shandy dus niet gesleuteld is, introduceert de fabrikant wel een blikversie en een nieuwe fles met ‘nieuwe volwassen en edgy uitstraling'.

‘Fris met een vleugje bier: een spannende combinatie’, stelt het bedrijf.

Met 0,5 procent alcohol valt het volgens de Nederlandse alcoholwetgeving in de categorie frisdranken. Daarom staat het in de supermarkt ook niet bij de bieren maar bij de frisdranken.

Alternatief voor bierdrinker

Royal Club Shandy past volgens Van der Linden goed in de groeiende markt voor laag-alcoholische bieren. “Het is vanuit de frisdranken een alternatief voor de bierdrinker.''

Om het trendy karakter te onderstrepen, heeft Vromona (die ook merken als Sourcy, Rivella en Sisi voert) Royal Club Shandy gekoppeld aan een wedstrijd remixen van Q-Music.

Retro: traditie of veranderen

Retromerken moeten schipperen tussen traditie en het al dan niet aanpassen van het merk en de smaak. Door de jaren heen zijn er namelijk wel veranderingen in vormgeving, smaak (minder zoet) en receptuur (minder suiker, meer natuurlijke ingrediënten) opgetreden.

Royal Club Shandy gaat voor de vertrouwde smaak met nieuwe trendy uitstraling en campagne.

Exota behield eveneens de smaak (met 'echte' suiker) en maakte het 'old school' logo en de karakteristieke beugelfles juist weer trendy.

Tjolk bleef de vertrouwde drinkkartonnetjes met nostalgische dierfiguren voeren, maar koos wel voor 'modernere' smaken en natuurlijke en duurzame ingrediënten, zoals versies met suikervervanger stevia en met fairtrade chocolade.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?