Ook Vion gaat voor plantaardig met ME-AT

vion-me-at

De verkoop van vleesvervangers groeit razendsnel, en steeds meer vleesproducenten proberen een graantje mee te pikken van deze nieuwe markt. Ook vleesgigant Vion komt nu met een plantaardig merk: ME-AT.

De flexitariër: het is een nieuwe diersoort in consumentenland waar de grote vleesbedrijven wel een hapje van lusten. Zeker nu is gebleken dat die nieuwe markt voor vleesvervangers de traditionele vleesverkoop nauwelijks in de weg staat. Als een van de grote vleesbedrijven kon Vion niet achterblijven. Het nieuwe bedrijfsonderdeel (of ‘start-up’ zoals Vion het graag noemt) richt zich op het maken van vleesvervangers zoals wij die graag eten: veganistisch en qua smaak en mondgevoel zo vleesachtig als maar kan. In 2020 zullen de producten van ME-AT beschikbaar worden voor de consument.

Lees ook
Flexitarisme volgens Wageningen: een keertje nep en dan weer voluit aan het vlees

Flexitarisme volgens Wageningen: een keertje nep en dan weer voluit aan het vlees

Het was vorig jaar een moment van grote verwarring. Op gezag van een onderzoeksbureau stak de NOS de vlag uit: de markt voor nepvlees was zo booming dat vlees nu toch echt op zijn retour leek. Foodlog ontzenuwde dat nieuws: de vleesconsumptie daalt niet. Later was die versie van de waarheid ook te horen vanuit Wageningen.

Nieuwe fabriek voor eiwit uit eendenkroos geopend

Nieuwe fabriek voor eiwit uit eendenkroos geopend

Op donderdag 5 maart is de nieuwe fabriek van Rubisco Foods geopend in het Overijsselse Raalte. In de fabriek worden eiwitten en andere ingrediënten gewonnen uit waterlinzen (eendenkroos) en plantaardige reststromen. De nieuwe productielocatie heeft een capaciteit van 1200 kg per uur, en gebruikt grondstoffen van lokale telers en bedrijven. Van...

Moving Mountains zoekt honderd vleeseters

Moving Mountains zoekt honderd vleeseters

Moving Mountains, producent van vleesvervangers, zoekt honderd vleeseters om hun producten te testen. Het bedrijf wil op deze manier de vleeseters van de smaak en textuur van hun product overtuigen.