Open call aan innovatieve food start-ups

brave new food

De eerste scoutingsronde van het Europees georiënteerde innovatieplatform Brave New Food is deze week van start gegaan.

Het platform roept start-ups en scale-ups op om innovatieve oplossingen te komen pitchen met als doel deze te verbinden aan de uitdagingen van gevestigde bedrijven uit de voedingsindustrie. De open calls zijn gecentreerd rondom 3 thema's: plantaardige alternatieven, voedselverspilling en duurzame verpakkingen.

Brave New Food is opgericht door diverse food scale up- en innovatie-ondernemers en wordt gesteund door een netwerk van branche-experts. Co-founder Jesse 't Lam vertelt in het persbericht: 'Corporates weten de weg naar innovatieve oplossingen nog niet altijd te vinden en zonder het juiste netwerk of investering blijft het voor start-ups moeilijk om te groeien of zelfs te overleven. Door middel van challenges en open calls op ons platform koppelt Brave New Food concrete oplossingen aan concrete uitdagingen van corporates én versnellen we de schaalvergroting van mens-, dier-, en planeetvriendelijke start-ups.' 

De eerste ronde duurt tot 16 februari 2021. De bij Brave New Food aangesloten bedrijven en investeerders (zoals Vivera, Kraft Heinz en The Greenery) beoordelen daarna de pitches en nodigen de meest interessante innovators uit voor een kennismakingsgesprek tijdens een evenement in april 2021. De deelnemers krijgen op die manier toegang tot nieuwe markten, netwerken, expertise en investeringsmogelijkheden tot € 1 miljoen.

Lees ook
Start-ups: innovatieve aanjagers of fragiele probeersels?

Start-ups: innovatieve aanjagers of fragiele probeersels?

Stilstand is achteruitgang. De voedingsmiddelenindustrie heeft aanjagers nodig: start-ups. Die krijgen vaak hulp van allerlei projecten, instellingen en bedrijven. Toch leidt een groot deel van de start-ups uiteindelijk tot niets. Is die hulp wel nuttig? Wat maakt het zo moeilijk voor start-ups om te groeien? Regelmatig halen ze de pers: levensmiddelenfabrikanten...

Fuze Tea beste productintroductie van 2018

Fuze Tea beste productintroductie van 2018

Fuze Tea, de ijsthee van Coca-Cola, is met afstand de beste productintroductie in de Intro Top 20. Met een omzet van €248.331 per actieve week is het de winnaar van alle productintroducties in 2018. Hiermee komt het ook meteen in de top vijf succesvolste introducties van de afgelopen negentien jaar. Onderzoeksbureau IRI Nederland deed onderzoek...

Studenten helpen Heineken met nieuwe uitvindingen

Studenten helpen Heineken met nieuwe uitvindingen

Morgen, 6 februari, lanceert de Technische Universiteit Delft haar nieuwe initiatief X!Delft. Onder andere Heineken mengt zich in dit zogenoemde ‘ecosysteem’ met als doel om nieuwe innovaties te verkennen en ideeën op te doen. Een achttal grote bedrijven heeft zich bij het initiatief aangesloten. Bij deze acht zitten zowel bedrijven...